Evropané nová auta nechtějí, nadějí výrobců je Asie

Lisabon - Krize v prodeji nových osobních aut v Evropské unii se prohlubuje. V říjnu se prodalo jen 960 tisíc vozů, což je meziročně o pět procent méně. Evropa se kvůli dluhové krizi propadá už rok. Nejhůře jsou na tom velké trhy. Nedaří se už ani Německu, největšímu automobilovému trhu v Evropě. Výrobci automobilů se proto snaží zacílit na ostatní kontinenty.

Automobiloví výrobci se nyní koncentrují na trhy vně Evropy, tedy na Asii, Severní a Jižní Ameriku. „Na světě je ještě spousta regionů, kde je poptávka po nových autech velká. Rapidně roste poptávka třeba v Číně,“ řekl šéfredaktor Auto 7 Jan Blažek s tím, že se jedná ale o poptávku jiných druhů automobilů než v Evropě. Prodejci musejí proto své plány přizpůsobovat vkusu těchto trhů. 

Krize v odbytu automobilů se prohlubuje

Zlepšení v Evropě totiž zřejmě jen tak nepřijde. „V červnu letošního roku byl pokles jen 2,8 procenta, ale následující tři měsíce jasně ukázaly, že se ten pokles dostal až k 10 procentům. Bohužel se domnívám, že to bude pokračovat i nadále,“ míní Blažek. 

Prodej aut se v říjnu v Německu snížil skoro o dvě procenta. „Německo je samozřejmě v hledáčku. Důležité je, že se jedná o velký trh. Tam jakákoli odchylka v procentech znamená v absolutních číslech velký počet automobilů,“ konstatoval Blažek. Daří se ale německému koncernu Volkswagen, který za říjen oznámil zvýšení prodeje o téměř 15 procent. 

Prodeje v Evropě přitom klesají už dvanáctý měsíc. Z velkých trhů se dlouhodobě nedaří Španělsku, Francii a Itálii, ve které odbyt od začátku roku poklesl dokonce o dvacet procent. „Alarmující na čerstvě zveřejněných výsledcích je to, že propady stále rostou a krize v odbytu automobilů se prohlubuje,“ poznamenal šéfredaktor magazínu Auto moto a sport Michael Kudela.

Šéfredaktor Auto 7 Jan Blažek:

„Představitelé velkých značek svorně tvrdí, že Evropa má před sebou velmi těžké období, které možná bude trvat i několik let. Tak nějak už se to vleče od roku 2008/2009, kdy se zhoršily ekonomické podmínky zejména jižních zemí Evropy a nakonec i všech občanů v Evropské unii. Lidé dnes mnohem více uvažují o tom, jestli potřebují nový vůz.“


Česko patří k jedné z výjimek

Nejhůře jsou na tom trhy v Portugalsku a Řecku, kde se propady přiblížily ke 40 procentům. Nejlépe se naopak daří prodávat auta ve Velké Británii, Švýcarsku, Polsku a v Česku. 

Na tuzemském trhu odbyt od ledna do října vzrostl o víc než 3 procenta. Analytici letos odhadují až pětiprocentní růst prodeje po celém světě. Evropa má ale naopak dál klesat, a to o celých pět procent.