Stravenky stále „letí“, firmy za ně utrácejí miliardy

Praha - Firmy stále víc investují do stravenek. Jen za minulý rok vložily do poukázek skoro o dvě a půl miliardy víc než před pěti lety, celkově přibližně 16 miliard korun. Měsíčně tak dostane víc než milion Čechů stravenky za 1 300 korun. Nejčastěji nakupují jídlo v restauracích nebo v potravinách.

Třeba Kateřina je zaměstnaná víc než dva roky a ke svému platu dostává stravenky. Oběd za 80 korun tak má zhruba za třetinovou cenu. „Je to pro mě velký benefit, protože ráda chodím do italských restaurací, kde můžu platit stravenkami,“ prohlásila zaměstnankyně.

V tuzemsku mají stravenky nejčastěji 70korunovou hodnotu. Pětapadesát procent tvoří příspěvek zaměstnavatele, zbytek hradí pracovník. „Pro nás jako pro zaměstnavatele je to určitě daňová výhoda a snižování samotných nákladů společnosti. Pro zaměstnance je to výhoda ve formě zabezpečení stravy,“ konstatoval jednatel Fiege Jozef Ševčík.

Miroslav Sedlák, předseda Asociace provozovatelů poukázkových systémů:

„Nasycenost trhu je vysoká. Stále ale milion lidí nemá zajištěno závodní stravování. Průzkumy ukazují, že průměrně 2,7krát týdně jde zaměstnanec na teplé jídlo do restaurace.“


Nejvýhodnější je pro zaměstnavatele přispívat pracovníkovi 96 korun na den. Do této částky je firma osvobozena od odvodů na sociálním a zdravotním pojištění. „V letošním roce jsme zaznamenali mírný nárůst, v současné době je průměrná nominální hodnota stravenek v naší společnosti zhruba na 62 korunách,“ dodal ředitel vnějších vztahů Le Chéjeuner David Rýc.

V porovnání s některými evropskými státy si Češi za jednu stravenku nakoupí málo. Třeba ve Švédku nebo ve Francii je jejich průměrná hodnota víc než dvojnásobná.