Česko posiluje energetickou bezpečnost, získalo podíl v ropovodu TAL

Praha – Česká republika posiluje svojí energetickou bezpečnost. Prostřednictvím státem vlastněného přepravce ropy MERO získala od společnosti Shell Deutschland pětiprocentní podíl v ropovodu TAL. Prakticky to znamená, že Česko už nebude tolik závislé na dodávkách ropovodem Družba, kterým proudí ropa z Ruska. Vyplývá to z materiálů rozdávaných před dnešní tiskovou konferencí firmy Mero. 

Zdroj: isifa/Lidové noviny Autor: František Vlček

Jako podílník v TAL by Česko posílilo svoji energetickou bezpečnost v oblasti zajištění dopravy ropy. Akcionáři s podílem minimálně pěti procent totiž mají nejen právo nominovat svého zástupce do řídícího výboru společnosti, ale především mají přednostní právo transportu své ropy. Jako podílník by mohlo získat přístup k lepším cenám za přepravu ropy z Terstu a teoreticky by mohlo přes ropovod IKL v případě potřeby přepravovat ropu i pro další státy, například na Slovensko nebo do Maďarska. 

Ačkoliv se problémy s dodávkami ropy nyní neočekávají, je podíl v TAL dozajisté výhodou, neboť v případě výpadku dodávek ropy z Ruska je možné začít odebírat ropu z italského Terstu. „Možnost rychle zvýšit dodávky ropy z italského Terstu ropovodem TAL se velmi osvědčila už ve druhém pololetí 2008, kdy ropovod Družba na čas z poloviny vyschl,“ sdělil v roce 2010 tehdejší ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek.

Video Česko snižuje závislost na ropě z Ruska
video

Česko snižuje závislost na ropě z Ruska

„Získáním podílu v ropovodu TALu si zajišťujeme možnost mít rozloženy ty cesty a vždycky, kdyby jedna cesta vypadla - ta ruská, tak zajistit dodávky do České republiky pouze tímto ropovodem,“ řekl k tomu současný ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba. Z dlouhodobého strategického pohledu by ale bylo podle ministra efektní požívat obě cesty. U benzinových stanic Češi ropu z TALu nepoznají. Pouze v případě ropné krize by měla tlumit rostoucí ceny.

Ropovod TAL

Ilustrační fotoRopovod TAL začíná v přístavu Terst v Itálii, kde jsou stáčeny tankery s ropou, a vede do Německa. Proudí jím ropa z Kaspické oblasti (především z Ázerbájdžánu), Blízkého východu a severní Afriky. Vlastníkem je osm ropných společností. Po vypořádání této transakce bude Shell držet v ropovodu TAL podíl 19 procent, dosud měl 24 procent. Dalšími akcionáři ropovodu jsou OMV (25 procent), Ruhr Oel (11 procent), Eni (deset procent), Petroplus (deset procent), BP (devět procent), ExxonMobil (šest procent), ConocoPhillips (tři procenta) a Total S.A. (dvě procenta).  


K výpadkům ropovodu Družba dochází z několika důvodů

Podle generálního ředitele společnosti MERO ČR Jaroslava Pantůčka dochází k výpadkům ropovodu Družba většinou kvůli technickým závadám, na vině ale mohou být i špatné klimatické podmínky, kdy například na Sibiři zamrznou některá naleziště. Důvody mohou ale být i politické. 

I kdyby se objevily jakékoliv problémy v dodávkách ropy z ropovodu Družba, je tak možné celou dodávku vykrýt alternativní cestou ropovodem z Terstu. Podle Pavla Šenycha z oddělení plynárenství a kapalných paliv MPO je navíc ve Státním fondu hmotných rezerv zásoba ropy na více než tři měsíce. Kombinací obou řešení by se dala situace řešit až po dobu tři čtvrtě roku. 

Ropovodní systém České republiky
Zdroj: www.eu2009.cz
Autor: MERO