Akční slevy jsou letos větší, standardní zboží ale podražilo

Praha - Češi rádi akční nabídky a slevy, obchodníci na ně proto sázejí čím dál víc. Ve srovnání s loňským rokem jsou letos slevy v průměru o osm procent vyšší. Kdo se ale podle letáků neřídí, zaplatí naopak víc. Zboží je totiž dražší. Vyplývá to z průzkumu společnosti PPM FACTUM.

„Vnímáme, že skupina zákazníků, která je na cenu citlivější a rozhoduje se zejména podle ní, roste,“ podotkl mluvčí Teska Jan Dvořák. Zatímco loni byla průměrná výše slevy 26 procent, letos je to hned 34 procent. „Tohle je nejúčinnější způsob, jak získat krátkodobě zákazníky,“ míní Zdeněk Skála, analytik Incoma Research.

Na první pohled platí zákazníci za své nákupy méně. Řetězce ale rozhodně netratí. „Atraktivnější slevy samozřejmě kompenzují zvýšením standardní ceny. Pokud zákazník vyloženě nesleduje letákové akce, může zaplatit víc než před rokem,“ konstatoval Marek Čerňanský z PPM.

V cenách se promítla nejen zvýšená daň z přidané hodnoty, ale právě i snaha obchodníků mít zpátky ztráty ze slev. „Obchod je ziskový do jednoho procenta z obratu, což poskytuje velmi malé možnosti vstřebat tu zvýšenou cenu,“ poznamenal prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka.

A bude hůř…

Ceny zboží, které zrovna není propagováno v akcích, půjdou navíc příští rok ještě výš. Zdražení už ohlásili třeba pekaři nebo zpracovatelé masa.