E-shopy vyhovují zákazníkům – ale i podvodným prodejcům

Praha – Jsou pohodlné, většinou levnější, ale skrývají i řadu možných nástrah – internetové obchody lákají české spotřebitele čím dál víc a v předvánočním období mají i letos trhat rekordy. Odborníci varují, aby spotřebitelé při nákupech sledovali hlavně obchodní podmínky, dohledatelnost kontaktu na prodejce nebo reakce jiných zákazníků. Kromě neseriózního jednání navíc výhody neosobní webové nabídky objevují i nejrůznější padělatelé. Důvod je prostý  odhalit falešné výrobky prostředí internetu značně ztěžuje. 

Pohodlnosti zákazníků vychází vstříc stále více internetových obchodů. Známé a velké e-shopy si na serióznosti zakládají, u menších by ale zájemci měli zvýšit pozornost. „Důležité je podívat se na obchodní podmínky. Na webu by vždy měl být nějaký kontakt nebo IČO. Následně je dobré ověřit si pravost údajů a třeba zkušenosti ostatních kupujících,“ tvrdí ředitel Evropského spotřebitelského centra pro ČR Tomáš Večl.

Dalším možným vodítkem jsou tzv. známky důvěry – certifikace, které udělují spotřebitelská sdružení nebo asociace na určité období. Ani v jejich případě ale nemusí jít o jistotu bezproblémové služby. „Bohužel víme, že některá známka je vydávána, aniž by se skutečně zkontroloval chod toho webu nebo způsob jednání se zákazníky,“ dodává Večl.

Padělky stále více putují z tržnic právě do e-shopů

S rostoucím množstvím nejrůznějších e-shopů roste i nebezpečí padělaných výrobků. Zákazník má přitom téměř nulovou šanci padělky předem odhalit. Nikterak lépe na tom není ani celní správa, která přitom v poslední době v boji s falzifikáty slaví úspěchy. Zátah na sklady s padělanými výrobky se ale dá v prostředí internetového obchodu těžko uskutečnit. 

Nejčastější stížnosti se přesto podle Evropského spotřebitelského centra týkají hlavně nedoručení zboží, nevyřízené reklamace nebo dodání vadného zboží. Nejčastěji přitom šlo o audiovizuální techniku jako televize, fotoaparáty nebo přehrávače a také IT nosiče, uvádí centrum.

Nakupování přes internet
Zdroj: ISIFA/EPH

Téměř každý Čech koupí k Vánocům alespoň jednu věc přes internet

Zatímco v loňském roce si lidé v ČR nakoupili přes internet zboží za celkem 15 miliard korun, letos mají tržby přesáhnout až 18 miliard. Od začátku října už se tržby internetových obchodníků zvedly o 5 až 10 procent, hlavní růst ale teprve očekávají. Zatím rostla e-shopům spíše návštěvnost, lidé procházeli jejich stránky a vybírali si dárky na Vánoce, které koupí v těchto a příštích týdnech. Těsně před Vánoci pak tržby internetových obchodů dosáhnou 200 až 300 procent celoročního průměru.

Lidé přitom nejčastěji nakupují u velkých ověřených prodejců, s nimiž mají zkušenost z předchozích let. V poslední době se ale nebojí ani menších specializovaných obchodů a hitem posledních let jsou i slevové portály. „Zákazníci jdou v Čechách po slevách a speciálně jako vánoční dárek se tyto kupony ze slevových portálů hodí,“ řekl před časem ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Nejoblíbenějším dárkem letošních Vánoc budou podle Vetyšky tablety a elektronické čtečky knih. Lidé, kteří chtějí vánoční dárky na internetu, by ale nákup neměli nechávat na poslední chvíli, ideální je koupit zboží, které má e-shop na skladě, alespoň týden před Vánoci.