Krizi navzdory: Mecenášů v Česku přibývá

Praha - Česko se v dobročinnosti v porovnání s ostatními středoevropskými státy stále drží na vrcholu. Jen loni šlo na charitu od lidí, nadací, firem i státu téměř 9,5 miliardy korun. Čím dál tím víc ale zároveň roste role individuálních dárců, takzvaných mecenášů. Souhrnně publikovaná data o filantropii zítra poprvé podrobně představí Fórum dárců na summitu.

Chuť darovat může povzbudit osobní zkušenost

Mecenášů v Česku přibývá. Expedice do Afriky změnila život třeba podnikateli Jiřímu Perglovi. V Keni totiž před výstupem na horu narazil na dětský domov, kde bylo 120 dětí – z nich celkem osmdesát HIV pozitivních. „Věděl jsem, že už je příští rok nemusím vidět a dostalo mě to. Řekl jsem si, že s tím něco udělám,“ prohlásil jeden z takových mecenášů. 

Před čtyřmi roky proto podnikatel založil nadaci One more day for children, do které dal většinu peněz sám. Staví v Keni dětský domov, pomáhá ale třeba i dívkám, které mají kvůli tamním rituálům poškozené pohlavní orgány. „Mají za sebou obřízku, teď to tu zrovna řešíme s místními,“ konstatoval Pergl. 

DMS v ČR letí

V posledních letech roste nejen počet mecenášů, kteří na charitu dávají pravidelně ve velkém ze svého, ale i množství těch, kteří přispívají třeba menšími jednorázovými dary nebo pomocí DMS. Třeba loni se pomocí dárcovských textovek a darů od lidí, kteří si pak svůj příspěvek na dobročinnost odepsali z daní, podařilo vybrat přes miliardu a tři sta milionů korun. 

Klára Šplíchalová, výkonná ředitelka Fóra dárců:

„Češi rádi přispívají na věci, které jsou srozumitelné, s nimiž se umějí ztotožnit. V současné době se lidé začínají víc zajímat o kontinuální dárcovství, máme v tom ale rezervy. Jsme přeborníky v darování při katastrofách.“


Ještě víc ale na charitu přispívají firmy. I když teď peníze tolik nedávají na jednorázové dobročinné akce, ale dobře investice promýšlejí. Jen vloni se díky nim vybralo skoro dvě a půl miliardy korun. „Hodně provazují své dárcovství s ostatními společensko-odpovědnými akcemi, takže zapojují víc své zaměstnance, klienty a zákazníky,“ konstatovala Klára Šplíchalová, výkonná ředitelka Fóra dárců. 

Nejvíc Češi dokáží probudit touhu pomáhat při přírodních katastrofách. Na účty s nimi spojené míří zhruba třetina všech vybraných peněz od dárců. „Rekordní sbírka, kterou nevím, jestli někdy překročíme, byla na tsunami v Asii. Vybrali jsme 124 milionů, z toho 50 milionů na DMS,“ uvedla loni v srpnu mluvčí organizace ADRA Martina Šmídtová. Peněženky ale lidé otevírají i na podporu dětí, handicapovaných seniorů nebo zvířat.

Video Reportáž Veroniky Markové
video

Reportáž Veroniky Markové