Hobbymarketů stále přibývá, kutilové jsou ale vybíravější

Praha - Čeští kutilové nakupují obezřetně. Podle posledního průzkumu chtějí za stejné peníze víc než dřív. Hobbymarkety ale věří, že bude líp. Navzdory recesi proto otvírají nové prodejny. I malé obchody přitom tvrdí, že se propad po minulých letech zastavil. Letos podle prodejců utráceli hlavně zahrádkáři. Dovolenou v zahraničí totiž často nahradil pobyt na chatě.

Velké řetězce teď mají v Česku přes 140 prodejen a příští rok budou přibývat. Zkušenosti hobbymarketů i malých prodejců jsou podobné. „Zákazníci nakupují většinou náhradní díly, drobnosti. Dřív si třeba koupili celé zařízení, dnes si k tomu koupí jednotlivé díly. Opravují, dokud to jde,“ řekl Pavel Tichý, majitel Železářství U Rotta. „Zákazníci jsou v dnešní době skutečně zdrženlivější, obezřetnější,“ míní mluvčí OBI Jitka Hoření.

Že kutilové víc přemýšlejí a srovnávají, potvrzují aktuální čísla. Roste počet domácností, které i o potřebných nákupech či opravách dumají víc. „Mnohem víc se orientují na hodnotu - jistě že jsou peníze důležité, ale není to taková ta cenová citlivost, že by koupili levně cokoli,“ konstatoval ředitel výkumu Incoma GfK Zdeněk Skála.

Lidé se chtějí zahřát, myslí ale už i na jaro

Kasy teď může plnit advent. Lidé se totiž chtějí jednoduše zahřát. „Zákazníci mají velký zájem o veškerý sortiment topení – bavíme se o krbových kamnech, přímotopech, různých doplňcích, briketách,“ poznamenala Hoření. „Velmi populární jsou aktuálně produkty, jako jsou zahradní nůžky nebo strunové sekačky, kde nejste vázáni na přívod elektrické energie,“ řekl mluvčí Mountfieldu David Jirušek.

V hobbymarketech často rozhodují ženy, a to zejména pokud jde o vybavení a vzhled interiéru, tedy dlažby, podlahy nebo osvětlení. „Vybírám si a chci to mít hezké. Manžel se vždycky diví, ale nakonec mi dá za pravdu,“ potvrdila jedna ze zákaznic.