Za režijní jízdenky si zaměstnanci drah připlatí o 250 korun více

Praha – Zvýhodněné jízdné pro zaměstnance Českých drah a přidružených organizací od příštího roku zdraží. Za roční, tzv. režijní jízdenky si drážní pracovníci připlatí o 250 korun více, tedy nově 750 korun. České televizi to potvrdil odstupující ministr dopravy Pavel Dobeš. Hlouběji do peněženek si tak od ledna sáhne zhruba 160 tisíc lidí, kteří zaměstnanecké jízdné využívají. Ministerstvo přitom počítá s dalším zdražením. Od roku 2014 by režijní jízdenky měly stát rovných tisíc korun.

Jedno mají zaměstnanci Českých drah jisté – o výhodné jízdenky v nejbližších letech nepřijdou. Smířit se ale musí s jejich zdražením a od roku 2014 zřejmě s tím, že u nich přestane platit daňové zvýhodnění. Ministerstvo dopravy s obojím počítá. Zatímco zvýšení cen bude platit od nového roku, plné zdanění benefitu zatím ministerstvo neprosadilo. „Nedopatřením bylo toto osvobození v zákoně ponecháno,“ dodal náměstek ministra financí Ladislav Minčič.

Režijní jízdenky využívají zaměstnanci Českých drah, ČD Cargo, Správy železniční dopravní cesty a Drážního úřadu spolu s jejich rodinnými příslušníky. Ministerstvo dopravy přitom uvažovalo o tom, že režijní jízdenky zruší úplně. Nakonec se ale železničáři dohodli s vládou na kompromisu. „Je to samozřejmě součást dohody, kterou jsme učinili s odborovými svazy,“ uvedl dosluhující šéf dopravy Pavel Dobeš.

I po zvýšení ceny na 750 korun ale bude „režijka“ pro zaměstnance velmi výhodná. Běžný cestující totiž musí za roční neomezenou jízdenku u Českých drah zaplatit téměř 23 tisíc. I zde jsou ale rozdíly. „Opravňuje k vyššímu rozsahu služeb, například k využívání první třídy bezplatně, zatímco zaměstnanecké jízdné běžně neslouží do první třídy,“ vysvětlil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Uniforma zaměstnanců Českých drah
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24

Donedávna byli jízdou vlakem zvýhodnění i poslanci a senátoři. Po železnici mohli cestovat zadarmo až do roku 2011, kdy jim nový zákon cesty zpoplatnil. Žádné režijní jízdenky nemají zaměstnanci ani u konkurence Českých drah. Firmy Regiojet ani Leo Express s tím zatím nepočítají.

Bezmála polovinu tvoří bývalí zaměstnanci drah, hlavně důchodci, kterých je 72 tisíc. Přestože se poplatek za průkaz zvýšil na 500 korun, dráhy mají z režijek pouze necelých 57 milionů korun. Mnohem větší je suma, o kterou přijdou na nezaplaceném jízdném od majitelů režijek. Podle odhadů je to několik stovek milionů korun.

Železniční odbory jsou na jednu stranu s podražením režijních jízdenek smíření, případné zrušení ale zásadně odmítají a jsou kvůli němu ochotni stávkovat. Výrazně zvýhodněné jízdné je podle nich standardní zaměstnaneckou výhodou. „Je to samozřejmě součást image a součást sounáležitosti s tou firmou. Čili samozřejmě pokud by mělo dojít k ohrožení těch jízdních výhod, tak se budeme bránit,“ řekl místopředseda Odborového sdružení železničářů Vladislav Vokoun.