Samoška 2011: Co má dělat český maloobchodník?

Brno - Šestý ročník Kongresu na podporu tradičního maloobchodního trhu Samoška 2011 se odehrává dnes v moravské metropoli. Akce má drobným obchodníkům pomoci obstát v konkurenci s velkými společnostmi. „Jakým způsobem má reagovat tradiční český maloobchodník na to, co se kolem něj v Evropě a České republice děje?“ formuluje základní otázku kongresu Michal Ševera, viceprezident pro evropské záležitosti Svazu obchodu a cestovního ruchu.

V Česku podíl tradičních obchodníků dlouhodobě klesá. „Čeští nezávislí obchodníci jsou pod tlakem velikých řetězců,“ varuje Ševera. „Řetězce se začínají dostávat do menších sídel, až do obcí, s některými jejich mini-formáty a velmi tvrdě tam konkurují.“

Zajímavý vývoj trhu podle Ševery proběhl během ekonomické krize. „Zákazník začal být v krizi najednou vybíravější, nepropadl veliké panice, ale začal využívat toho, co se na trhu dělo. Zajímavé bylo třeba to, že standardní diskontní formáty, které byly zaměřené na levnější zboží, kupodivu v krizi utrpěly poměrně velké ztráty. Zákazník se začal pohybovat frekventovaně po prodejnách a hledal zejména akce, kde koupit značkové zboží.“

Rozhovor s Michalem Ševerou (zdroj: ČT24)

Obchodník zná svého zákazníka

„Český obchodník má obrovskou výhodu: on jediný zná velmi dobře svého zákazníka, protože u něj nakupují zejména lidé, kteří bydlí v okolí. On se zákazníkem může velmi dobře komunikovat, a pozná tak jeho potřeby. Může nabídnout kvalifikovaný personál, může nabídnout specializaci sortimentu, může nabídnout regionální produkty, může adaptovat provozní dobu,“ popisuje Ševera výhody drobného obchodníka.

V Brně dnes dále zástupci sdružení Nesehnutí předali brněnskému primátorovi Romanu Onderkovi (ČSSD) petici za pestrou a hustou síť obchodů. Podepsalo ji 4 600 lidí. Aktivita souvisí s přípravou nového územního plánu. Nesehnutí se nelíbí, že stavbu supermarketů jeho koncept umožňuje i na plochách s jiným vymezením, například určených pro výzkum a vzdělávání.

Vydáno pod