Podnikatelé o daňovém balíčku: Hlavně ať už je jasno!

Praha - Starosti podnikatelů s daňovým balíčkem jsou možná ještě větší, než jaké s ním mají poslanci. Už několik měsíců se totiž neví, jak budou nastaveny sazby DPH pro příští rok. Přitom je to pro přípravu smluv a fungování firem klíčová věc. Mezi podnikateli to vře a tahanice, které se kolem projednávání balíčku objevují, tomu nepřispívají. Většina se shoduje na tom, že prioritou je do konce roku vědět, jaké sazby budou - ať už budou jakékoli. Ve studiu ČT24 hovořil na toto téma Karel Havlíček, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

Jaké klady podle podnikatelů daňový balíček přináší

  • Nezvedá se daň z příjmu, zůstala na 19 procentech.
  • Byly uhájeny daňové paušály. „Udělala se z toho mantra. Musíme respektovat ty, kteří zde tvoří hodnoty,“ řekl Havlíček.
  • „Co se týče zelené nafty, tak se to jakžtakž podařilo dohandlovat tak, že příští rok se bude vracet alespoň 40 procent,“ prohlásil Havlíček. Pro rok 2014 je to zatím tak, že bude zrušena. Letos mají čeští farmáři nárok na vrácení 60 procent spotřební daně, kterou zaplatili při nákupu nafty spotřebované při zemědělských činnostech. Po zrušení zelené nafty v roce 2014 by platili téměř o 11 korun za litr více.

Zápory

  • Problém je ve stavebnictví - padá totiž už několik let po sobě. Klesá zhruba o 8 procent každý rok. „Některé stavební firmy mají za posledních 5 let odpad zakázek až o 50 procent, což je hrozivé číslo,“ doplňuje Havlíček. Velkou vráskou je i to, že na stavebnictví jsou navázány řemeslnické profese i služby. Ve finále to znamená, že vyšší daně stavebnictví ještě více přiškrtí.
  • Stavebnictví je přímo propojené s investicemi, což je právě ta oblast růstu HDP, která má největší problémy.
  • Maloobchodníci přijdou o část svých zákazníků, nebude to však nějak dramatické. „Když přibrzdíme poptávku po maloobchodním zboží a službách, potom je třeba napnout síly v exportu a investování. Minimálně optimistickou atmosférou musíme podporovat tuzemské i zahraniční investory, jinak HDP růst příliš nebude,“ řekl Havlíček.

Podnikatelé: Problém není jen v DPH, ale ve výdajích domácností a postoji státu

"Nemyslím si, že zvýšení DPH o procento je zásadním problémem velmi špatné nálady mezi podnikateli. Velkým problémem posledního kvartálu je totální nezájem veřejnosti cokoli nakupovat. A postoj státu, který hledí jen na to, jak by naplnil státní kasu, zlepšení nepřispívá. Obchod už dělám 20 let a musím říct, že současná situace není dobrá," říká Jiří Štolpa, majitel prodejny Twinsport.

„Za posledních 15 let v tuto chvíli pracujeme ve čtvrtém režimu DPH a teď se na nás chystá další, to je prostě nesmyslné,“ uvedl vedoucí Pivovarského klubu Pavel Dočkal.


OECD vidí v postupu zvýšení DPH správnou cestu

Podle ekonoma Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD) Jense Arnolda existují daně, které narušují jednání lidí a firem víc než jiné. „Například daně z příjmu fyzických osob snižují motivaci lidí pracovat, podobně i u firem, které se pak rozmýšlejí, jestli se jim vůbec vyplatí investovat. Naopak daně ze spotřeby a nemovitostí chování v ekonomice příliš nemění. Možná tam hraje roli i psychologický efekt, že se lidé víc zaměřují na to, kolik vydělávají, než kolik utratí.“

Pokud by došlo na sjednocenou daň

Pokud by vláda balíček nakonec nedokázala prosadit, jednotná sazba by občany příliš nepotěšila. Přinesla by totiž pravděpodobně razantnější zvýšení cen základních potravin a léků, které nyní patří do snížené sazby. Změnit by sazby mohl až nový zákon, který by bylo možné schválit nejdřív v únoru.

Pokud bude skutečně od ledna platit jednotná sazba daně z přidané hodnoty 17,5 procenta, bude to pro tuzemský byznys nejhorší varianta, řekl v OVM viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar. Jen za svůj svaz odhadnul náklady podnikatelů spojené s daňovými změnami na stovky milionů korun. Společnost Deloitte tvrdí, že nejistota může v Česku poškozovat každou druhou firmu bez ohledu na to, jak je velká.

Českým změnám DPH se diví i zahraniční firmy

Podle serveru novinky.cz zahraniční vlastníci a šéfové firem působících v Česku se čím dál tím více diví, co se v Česku děje s daněmi. Je pro ně tak trochu záhadou, jaké daně a vlastně podle jakých pravidel mají státu odvody platit a jak co účtovat partnerům. „Aby to nebylo tak lehké, jedna novela platí ihned, jiná až za půl roku,“ tvrdí Martin Felenda z poradenské firmy Schaffer.