Na call centra sází čím dál víc firem

Praha – Prodeje přes call centra se firmám stále vyplácí, každým rokem jich proto několik přibude. Přes společnosti, které pro firmy prodávají jejich produkty po telefonu, utratili Češi jen loni přes 1,5 miliardy. Externích call center využívají nejvíc finanční domy nebo prodejci energií.

Čeští operátoři ročně po telefonu vyřídí 85 milionů hovorů. Pro srovnání – běžný Čech by tolik provolal za 290 tisíc let. Mezi jejich úkoly přitom nepatří jen prodej. Také přijímají objednávky, pomáhají zákazníkům, provádí výzkumy trhu nebo vyřizují reklamace.

„Na rozdíl od emailové nebo poštovní komunikace si mohou okamžitě domluvit podmínky, mohou získat podrobnosti, obchod se dá uzavřít rychle,“ vysvětluje Tomáš Hájek z Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu. Připouští ale, že ne všechno se musí nutně odehrávat po telefonu: „Ten telefon může sloužit jen jako informace a obchod se může uzavřít jiným způsobem.“

Často zaměstnávají brigádníky

V Česku je teď zhruba 70 externích call center, stále častěji ale firmy budují svoje vlastní prodejní sítě po telefonu. „Z našeho pohledu je největší prodejní síla v rychlosti prodeje. Tím, že za klienty nechodí obchodní konzultanti a obchod probíhá po telefonu, můžeme snížit cenu,“ říká mluvčí společnosti Soliditet Petra Štěpánová.

Komunikace se zákazníkem po telefonu má přesto jednu zásadní nevýhodu – klient může velmi snadno položit telefon. Stává se to často.

I když se česká call centra ani zdaleka nepodobají například asijským, která by se jen těžko vešla do pražské vysočanské arény, ta největší tuzemská zaměstnají až 550 operátorů. Často jsou mezi nimi třeba studenti nebo matky na mateřské dovolené, kteří hledají přivýdělek.