Povinné ručení v novém roce podraží

Praha - Ceny povinného ručení jsou kvůli konkurenčnímu boji domácích pojišťoven rekordně nízko a současný stav není podle jejich tvrzení udržitelný. Podle údajů České asociace pojišťoven loni poprvé přesáhly výdaje na škodní události výši vybraného pojistného. Další zlevňování nás tak určitě nečeká. 

O Češích se říká, že si rádi stěžují. Na co si ale rozhodně stěžovat nemůžou, je cena povinného ručení. V rámci střední a východní Evropy totiž platíme ve srovnání s ostatními výrazně méně. Ukázal to mezinárodní průzkum mezi firmami Generali PPF Holdingu, který se uskutečnil v devíti zemích.

Podle něj platí nejméně dobří řidiči v Srbsku a také v Maďarsku. V kategorii vozů o objemu 1.2L (50 kW) při věku řidiče 35 let, který jezdí deset let bez nehod, se ceny pohybují od dvou tisíc korun až po 5,5 tisíce Kč ročně. U rizikových řidičů s krátkou praxí, případně řidičů, kteří způsobují nehody, ceny rostou více než na dvojnásobek.

Nejvíce naopak platí Chorvaté a Slovinci žijící ve městech, které pojistka vychází v průměru až třikrát dráž než tuzemské řidiče. Češi platí nejčastěji 2 300 korun ročně. Tenhle příznivý stav by se ale brzo mohl změnit.

Podle zástupců pojišťoven na nových pojistkách teď v průměru prodělávají a jediné, co jim umožňuje vyrovnat účty, jsou pojistky uzavírané v předchozích letech. Pojišťovny by se tak rády vrátily k cenám, na které byly zvyklé před několika lety. „Celkově průměrná cena povinného ručení musí narůst minimálně o 20 až 30 procent, aby se trh narovnal a eliminovala se jeho ztrátovost,“ domnívá se Jiří Střelický z Generali PPF Holdingu.

JAKÉ PLÁNY MAJÍ ČESKÉ POJIŠŤOVNY? CHYSTAJÍ SE ZDRAŽOVAT?

Jejich zástupci odpovídali exkluzivně Portálu ČT24 a z ankety vyplynulo, že výrazně vyšší sazby nastaví především problémovým řidičům:

Tomáš Zavoral, Česká pojišťovna: "Sazby pro příští rok ČP nastaví tak, aby byla schopna dostát i v budoucnu stále rostoucím závazkům, které z povinného ručení plynou. Určitě však nepředpokládáme změny vyšší než řádově v jednotkách procent." 

Petr Milata, ČSOB pojišťovna: "V průměru jsme zdražili o 5 procent už v polovině roku v reakci na vývoj trhu a zdražení náhradních dílů. Další zdražování zatím nechystáme. "

Václav Bálek, Allianz pojišťovna: "Řidiči, kteří jezdí dlouhodobě bez nehody, budou mít povinné ručení vyšší pouze o 3 procenta. Těm, kteří svému okolí škodí opakovaně, jej zvýšíme v rámci malusu o 40 procent."

Milan Káňa, Kooperativa pojišťovna: "Provádíme úpravy pojistného v jednotlivých tarifních skupinách. Podle vyhodnocení rizikových faktorů by se sazby mohly zvýšit o 3 až 5 %."   

Eva Svobodová, UNIQA pojišťovna: "V průměru jsme zvýšili ceny asi o 3 procenta. Předpokládáme, že podobný posun nás čeká i v následujícím roce." 

Eva Šebestová, AXA: "Naše ceny povinného ručení zůstávají k lednu 2013 na stejné výši jako v roce 2012. Nemůžeme ale vyloučit, že během příštího roku dojde k jejich úpravě."

Kateřina Bílá, Wüstenrot: "V současné chvíli se nezabýváme zdražením. Samozřejmě však sledujeme vývoj trhu a ceny konkurence."

Aleš Povr, Slavia pojišťovna: "Spíš než v plošném zdražování vidíme prostor pro důsledné rozlišování řidičů na základě jejich historie. Tzn. dobrý řidič u nás dostane výhodné pojištění a připlatí si ten, který opakovaně boural."

Petr Červinek, Triglav pojišťovna: „My se budeme snažit, aby se to co nejméně promítlo do cen pro koncové zákazníky, spíše hodláme snižovat slevy našim makléřům.“


Ceny havarijního pojištění se měnit nebudou

Z ankety se zástupci pojišťoven rovněž vyplynulo, že u havarijního pojištění se žádné změny cen nechystají. Důvodem je už tak slabší zájem klientů. To je podle Tomáše Pudila z časopisu Auto7 dobrá zpráva hlavně pro majitele leasingů: „Většinu klientů havarijního pojištění tvoří lidé, kteří ho mají povinné. Řidičů, kteří mají havarijní pojištění dobrovolně, je u nás stále málo.“ 

Zvýšit zájem o havarijní pojištění se pojišťovny snaží postupným přidáváním produktů havarijního pojištění k povinnému ručení. Klient si tak už nemusí kvůli pojistce proti krádeži, živlům nebo srážce se zvěří sjednávat samostatné havarijní pojištění, ale může si jej dokoupit v rámci povinného ručení a ušetřit tak i desítky procent.

Co ale tento typ takzvaného „malého havarijního pojištění“ neumí, je pojistit poškození vozu vlastní vinou majitele. Pokud si však jako motorista věříte, že sami nenabouráte, může být pro vás nabídka malého havarijního pojištění rozhodně zajímavá. 

Zloděj
Zloděj
Více fotek
  • Zloděj autor: David Port, zdroj: Isifa/LN http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/33/3296/329592.jpg
  • Ilustrační foto autor: SME, zdroj: ISIFA http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/42/4152/415169.jpg
  • Ilustrační foto zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/38/3784/378370.jpg
  • Dopravní nehoda zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/41/4087/408606.jpg