Německý ekonomický motor zadrhává

Berlín - Jen několik hodin po sobě oznámili dva giganti německého průmyslu problémy. Ocelářský koncern ThyssenKrupp ohlásil za letošek ztrátu skoro pěti miliard eur, v přepočtu 125 miliard korun. A po letech úpadku se vedení automobilky Opel rozhodlo zavřít jednu ze svých velkých továren, konkrétně v Bochumi. 

Ocelárny Krupp byly přes dvě století pilířem německého průmyslu a zaměstnávaly až 75 tisíc lidí. Dodávaly nejtěžší zbraně německým císařům i Hitlerovi. Teď ale bývalému výrobci legendárního kanónu Tlustá Berta dochází munice. 

Firma se nakonec dostala do ztráty ve výši pěti miliard eur. Oceláři tak přišli o víc, než kolik dělá letošní schodek celého českého rozpočtu. V dozorčí radě koncernu přitom sedí vyzyvatel Angely Merkelové, volební lídr sociálních demokratů Peer Steinbrück. „Zdá se, že přátelské vazby a slepá loajalita byly pro vedení důležitější než úspěch firmy,“ prohlásil ředitel ThyssenKrupp Heinrich Hiesinger. 

O práci přijdou také zaměstnanci továrny Opel v Bochumi

Thyssen Krupp ovšem není jedinou německou firmou, která ztrácí dech. Chudší Vánoce přichystal tisícovkám zaměstnanců i Opel, protože do čtyř let automobilka zavře továrnu v Bochumi. V ohrožení je až deset tisíc pracovních míst. Na Opel se přitom zlobí i německá vláda a managementu vyčítá chyby. Vylučuje však státní pomoc. „Co si kolegové v Bochumi navařili, to si taky budou muset sníst,“ říká otevřeně Philipp Rösler ze strany FDP. 

Nakonec ale i přes kolísání obřích firem ekonomové předpovídají Německu růst také v příštím roce. Roli tahouna evropské i české ekonomiky nyní přebírají firmy, které dokážou prodávat mimo Evropu - především na rostoucích asijských trzích.