Automobilka Fiat zredukuje výrobu v Polsku, o místo přijde na 1 500 lidí

Varšava – Závod italské automobilky Fiat v Polsku musí zeštíhlit svou výrobu. Tamní závod v Tychách už letos přišel o výrobu Fiatu Panda, která byla převedena do nevytížených továren v Itálii. Teď čeká polský podnik další snižování produkce a o práci by mělo přijít asi 1 500 lidí. Letos se prodeje aut v Evropě propadly na nejhorší úroveň za posledních 20 let. Doplácejí na to hlavně právě prodejci levnějších modelů.

Továrna na jihu Polska je jedna z nejproduktivnějších, které Fiat v Evropě má. Vyrábí se tu hlavně nová a populární verze slavné pětistovky, která si v prodejích vede dobře. Ani to ale továrnu neochránilo. Ještě před třemi roky vyráběla zhruba šest set tisíc aut ročně, pak vedení Fiatu rok od roku snižovalo produkci a teď přidalo i špatnou zprávu pro skoro třetinu lidí z necelých 5 000 zaměstnanců. 

Boguslaw Cieslar, mluvčí Fiatu pro Polsko

„Letos vyrobíme 350 tisíc aut a plán na příští rok je 300 tisíc. Číslo 1 500 zaměstnanců jsme vypočítali právě s ohledem na výrobní cíle. Samozřejmě je to mrzuté, ale jsou prostě rozhodnutí, která musíte udělat. O konečném počtu však budeme ještě vyjednávat. “


Informace mluvčího Cieslara však pobuřuje odboráře. Ti tvrdí, že nemají žádné informace. „Prý se bude rozhodovat v únoru, ale doteď nemáme na stole nic. Neřekli nám, jakou formou to budou řešit, jestli nucenou výpovědí, nebo dobrovolnou formou. O odstupném taky nic nevíme,“ konstatuje prezident odborového svazu Fiatu Wanda Struzik. 

Oznámení rozladilo i Polskou vládu

Rozhodnutí automobilky rozladilo i polskou vládu. Důvod? Přišlo totiž v nejméně vhodnou dobu. Polská ekonomika, která se zatím během krize úspěšně vyhýbala recesi, teď začala ztrácet dech. Ve třetím čtvrtletí zpomalil růst HDP na 1,4 procenta, to je nejméně za poslední tři roky a nezaměstnanost se šplhá až na 13 procent.  

Podle vicepremiéra Janusze Piechocinského bude polská vláda iniciovat schůzku se zástupci automobilového průmyslu. „Vláda sektoru rozhodně pomůže v investicích. Je to ale širší problém pro celou Evropu - klesají tady prodeje na rekordní minima. Intervenční programy, které proti tomu vlády dělaly od roku 2009, nezafungovaly úplně, jak měly a nevydrží věčně,“ popisuje Piechocinski.  

Letos se prodeje aut v Evropě propadly na nejhorší úroveň za posledních 20 let. Doplácejí na to hlavně prodejci levnějších modelů. Své továrny v Evropě už proto kromě Fiatu zavíral i francouzský Peugeot-Citroën nebo členové amerického koncernu General Motors, Ford a naposledy německý Opel.