Na Ruzyni dosedlo nejmodernější letadlo světa

Praha – V Praze poprvé přistál Boeing 787 Dreamliner, nejmodernější letoun světa. Supermoderní letadlo dorazilo do Prahy z Varšavy s mírným zpožděním asi v 9:15. Na pražském Letišti Václava Havla ho letečtí nadšenci mohli sledovat zhruba hodinu a po nástupu cestujících se stroj vydal na hodinu a čtvrt dlouhou cestu zpátky do polské metropole. Letadlo polských aerolinií bude v Praze v prosinci a lednu ještě desetkrát.

Dnešní let byl vůbec prvním letem tohoto typu letadla po Evropě. Aerolinky jím zahájily cyklus evropských letů, v rámci kterého tato letadla navštíví kromě Prahy ještě Vídeň, Mnichov, Frankfurt, Hannover, Kyjev, Budapešť a Brusel. Do budoucna by ale Dreamlinery měly létat na dlouhé vzdálenosti.

„Jako letiště jsme technicky připraveni. Tento Boeing je rozměrů menších než ta největší dopravní letadla, která tady přistávají, jako je například Boeing 777 – 300, jsme plně certifikováni i pro přistání Airbusu 380,“ uvedl ředitel obchodu a marketingu letiště Stanislav Zeman.

Do Prahy bude tento typ létat denně do 22. prosince. Poté Dreamliner přiletí 28. prosince, 2., 11., 12. a 14. ledna. V ostrém provozu budou dreamlinery létat například do New Yorku, Toronta, Chicaga a Pekingu. První zaoceánský let se uskuteční 16. ledna na lince Varšava–Chicago.

Boeing 787 se od dřívějších modelů liší především tím, že tradiční kovové materiály jsou v konstrukci do značné míry nahrazeny uhlíkovými vlákny. Je prvním ze strojů střední velikosti, který je schopen létat na velké vzdálenosti, dolet má až 15 200 kilometrů. Délka trupu je 57 metrů, rozpětí křídel 60 metrů. Na palubu se vejde až 330 pasažérů.

Podle původních předpokladů Boeingu měly stroje po světě létat už od roku 2008, jejich dodávky aerolinkám se ale zpožďovaly. Nyní jsou tak na nebi stále vzácností, v provozu jsou zhruba tři desítky dreamlinerů, na evropských linkách jako první uvedl dreamlinery právě polský letecký dopravce LOT, který si objednal celkem osm strojů a velkorysou obnovou flotily chce zastavit vleklé ekonomické problémy.

Vydáno pod