Nová auta netáhnou, v Evropě klesá jejich prodej

Praha - Nových osobních aut se v Evropě během listopadu prodalo o deset procent méně než za stejné období loni. Oznámilo to Evropské sdružení výrobců automobilů. Poptávku po nových vozech tlačí dolů hospodářský útlum hlavně na jihu kontinentu a obecné obavy z dalšího vývoje. Existují ale i výjimky, například Velká Británie.

V meziročním srovnání se v listopadu v Evropě vyrobilo o téměř sto tisíc aut méně (926 486). Klesly však i celoroční prodeje, které v období od ledna do listopadu zaznamenaly osmiprocentní pokles. Prodalo se jedenáct a čtvrt milionu aut. Statistika říká pokles, je tu ale i výjimka - Velká Británie. Tam se automobilkám v listopadu dařilo, když prodaly o jedenáct procent aut víc.

Erich Handl, šéfredaktor Automakers

„Aut se tam prodalo víc, protože je to dáno místními akcemi importérů a prodejců, kteří díky slevám dokážou prodeje zvednout.“


Naopak ve Francii autosalony prodaly skoro o pětinu nových vozů méně, velmi podobně jsou na tom i Španělsko, Itálie a Řecko. Tedy ty země, které hospodářská krize zasáhla nejsilněji. O necelá čtyři procenta ale v listopadu klesly prodeje i v tradičně nejsilnějším automobilovém státě Evropy, v Německu. Nepomohla mu tak ani statistika Volkswagenu. Ten v listopadu zvýšil prodej o téměř 12 procent na 794 500 vozů. Od začátku roku prodej stoupl o více než deset procent na 8,29 milionu vozů. S předstihem tak překonal loňský celoroční rekord 8,16 milionu vozů. Společnost totiž nyní těží ze silného růstu poptávky v Číně, Spojených státech a východní Evropě.

Situace v Evropě tak nahrává prodejcům ojetin, kterým prodeje rostly o deset procent. Odborníci čekají, že se pomyslné nůžky mezi prodejem nových a ojetých aut budou ještě dál rozevírat. A to i v situaci, kdy se za prvních jedenáct měsíců letošního roku prodalo v Česku skoro o dvě procenta aut více než loni.