Další podvodný e-shop? Vyřízení reklamace se nedočkáte

Praha – Zkušenosti s reklamacemi bývají různé. Někdy prodejce zboží ochotně vymění, jindy se zákazník setká s odmítáním a tvrzením, že si za vadu věci může sám. Případ paní Karbanové zpočátku vypadal, že bude mít ten šťastnější konec, prodejce totiž oprávněnost reklamace uznal. Tím to ale skončilo a paní Karbanová nemá ani zboží, ani peníze.

Jarmila Karbanová z Ostravy si v únoru 2012 koupila v internetovém obchodě Tetro Plus s.r.o. novou myčku. Zaplatila předem 7,5 tisíce a firma myčku do týdne dodala až k ní do bytu. Z nového kuchyňského pomocníka se ale paní Karbanová dlouho neradovala. „Pětkrát, možná šestkrát jsem umyla nádobí a pak myčka přestala fungovat, protože se pokazila dvířka,“ popsala zákaznice.

A tak zboží reklamovala. Do týdne pracovníci firmy přijeli, myčku si odvezli a za necelý měsíc ji vrátili opravenou. Jenže opravená myčka už žádné nádobí neumyla. „Ve dvířkách zase prasklo hned při prvním otevření a vůbec nešla zavřít,“ uvedla paní Karbanová. A tak reklamovala podruhé. I tentokrát si firma myčku odvezla k vyřízení reklamace. A paní Karbanová čekala – nejprve měsíc, pak další. „Neustále jsem volala, psala SMS, potvrdili mi, že s myčkou je opravdu problém, že reklamaci uznávají, jen ať jsem trpělivá,“ vylíčila paní Karbanová.

„Společnost Tetro Plus s.r.o. pochybila tím, že v zákonné třicetidenní lhůtě reklamaci nevyřídila,“ zhodnotil situaci advokát Aleš Nytra. „Paní Karbanová má nyní právo od smlouvy odstoupit a firma Tetro Plus je povinna vrátit zaplacenou částku,“ radí.

Přesně to paní Karbanová udělala. Od smlouvy odstoupila a žádala vrácení kupní ceny. To bylo před půl rokem, peníze ani myčku ale stále nemá a telefony ve firmě nikdo nezvedá. S žádostí o pomoc se proto obrátila na redakci Černých ovcí. Redaktoři se vypravili přímo do sídla společnosti Tetro Plus v Ostravě – Svinově. Firma na adrese sice oficiálně sídlo stále má, jak ale sdělil majitel objektu, fyzicky už zde ale nesídlí, protože neplatila nájem.

Podle advokáta se společnost Tetro Plus tím, že paní Karbanové peníze nevrátila, dopustila takzvaného bezdůvodného obohacení. Paní Karbanová tedy může firmu zažalovat a vymáhat peníze u soudu.

Pokud se nechcete dostat do podobných problémů jako paní Karbanová, vyplatí se pečlivě vybírat e-shop, ze kterého si zboží objednáte. Na co byste se měli při výběru e-shopu zaměřit, radí časopis dTest:

  • Působí na vás stránky věrohodně? Má obchod vůbec vlastní doménu, nebo jen využívá možnosti umístění svého obchodu jako subdomény na servery typu dejtesiknamstrankyzdarma.cz?
  • Plní prodejce svoji informační povinnost? Z prezentace každého internetového obchodu by měly být zřejmé tyto informace: obchodní firma nebo jména a příjmení a identifikační číslo dodavatele, sídlo právnické osoby a bydliště v případě fyzické osoby, údaj o zápisu v obchodním rejstříku nebo jiné obdobné evidenci, včetně spisové značky, pokud je přidělena, a kontaktní údaje, zejména poštovní adresa pro doručování, telefonní číslo, případně adresa pro doručování elektronické pošty. Kontakt na icq či Skype sice může budit dojem dynamické a o zákazníky dbající firmy, samotný ale rozhodně nestačí.
  • Máte pochybnosti o identitě prodejce a jeho povolení k podnikání? Ověřte si, zda si prodejce tak trochu nevymýšlí: živnostenská oprávnění můžete zkontrolovat např. v rejstříku ARES, který vede ministerstvo financí.
  • Nápadně nízké ceny v porovnání s konkurencí? Právě to je věc ty mohou signalizovat, že jde o podvodný e-shop.
  • Platba předem či platba kartou po internetu se v poslední době stávají dvousečnou zbraní v rukou prodejců. Je-li to vaše první zkušenost s daným prodejcem, nejprve si ho prověřte, než mu zaplatíte před dodáním zboží.
  • Smluvní podmínky se hemží smluvními pokutami za zrušení objednávky nebo nepřevzetí zásilky? Rychle od takového e-shopu pryč.