Firmám může otevření poštovního trhu přinést pětinovou slevu

Praha - Firemním zákazníkům by mohlo úplné otevření tuzemského poštovního trhu od příštího roku snížit ceny až o 20 procent. V současnosti se do monopolního segmentu zásilek do 50 gramů s cenou do 18 korun chystají dva velcí alternativní operátoři Česká distribuční a Mediaservis. V prvním roce by se jejich podíl mohl pohybovat do deseti procent, později by mohl vyšplhat na čtvrtinu. 

Zdroj: ISIFA/SME Autor: Vladimír Šimíček

Rivalové České pošty cílí hlavně na firemní korespondenci

Mediaservis i Česká distribuční chtějí cílit hlavně na doručování hromadné firemní korespondence. Jde především o faktury nebo výpisy, které tvoří kolem 90 procent z celkových zhruba 550 milionů listovních zásilek. Konec monopolu se příliš neprojeví u koncových uživatelů.

Česká distribuční i Mediaservis zaměstnávají každá okolo 6 500 doručovatelů na celém území ČR. Česká pošta má kolem 33 tisícovek zaměstnanců a 3 392 poboček.


„Mediaservis od počátku roku 2013 vstupuje a při současném jednání s potenciálními klienty nabízí cenu adresného doručování listovních zásilek až o pětinu nižší, než jsou momentální ceny České pošty. Poslání obyčejného dopisu bez množstevních slev dnes stojí v Česku občany a firmy deset korun,“ prohlásil jednatel Mediaservisu Martin Dzúr. Zákazníci prý mohou uspořit až jednu miliardu, dodal.

Nejzásadnější změnou pro zákazníky bude podle ředitele České distribuční Petra Sikory zvýšení kvality služeb. „To, co poštovní dodavatel nabízí, už nebude definovat on, ale zákazníci,“ uvedl. Jeho firma, která je jedničkou na trhu doručování letáků do schránek, do příprav na liberalizaci investovala několik milionů korun a na další investice se chystá, a to zejména v oblasti vybavení distributorů, on-line sledování zásilek a doplnění technologií.

Konkurence si stěžuje, že pošta nemusí platit DPH

Obě firmy poště vyčítají, že má jako držitel poštovní licence vůči nim výhodu, když nemusí z poskytování základních služeb platit DPH. Mluvčí pošty Ivo Mravinac upozornil, že od DPH nejsou osvobozeny komerční služby na základě individuálních smluv. Základní služby musí pošta poskytovat na celém území za stejných podmínek, tedy i ve ztrátových oblastech. Stát navíc kontroluje jejich kvalitu.