Celníci dostanou za úkol hlídat reklamu na nepovolený hazard

Praha - Reklamu na nepovolený hazard by měli nově hlídat i pokutovat celníci. Počítá s tím novela, která míří do Senátu a má podporu ministerstva financí. Zahraniční firmy totiž v Česku působí bez licence a neodvádějí daně. Stát tak ročně přichází až o 400 milionů korun. Přesto u nich Češi prosázejí miliardy.

Internetové sázky u zahraničních firem jsou podle českého zákona nepovolené, stejně jako reklama na ně. Dosud to ale nikdo nekontroloval. „Problém je, že zde není uzákoněna autorita, která by tento zákaz měla kontrolovat. Smysl této novelky je, že by touto autoritou bylo Generální ředitelství cel,“ prohlásil senátor Jiří Oberfalzer (ODS).

V tuto chvíli jsou proto podobné reklamy běžně k vidění nejen v televizi, ale hlavně na internetu beztrestně. Nově by za ně mohla hrozit pokuta až dva miliony korun. Pro Generální ředitelství cel je ale takový dohled novinkou, zatím s ničím podobným nemá zkušenosti. „V současné době vykonáváme asistenční činnost finančním orgánům. Kompetence v podobném zákoně zatím nemáme,“ poznamenala mluvčí ředitelství Martina Kaňková.

Novela počítá s tím, že by celníkům s problematickou reklamou pomohly i české firmy, pro které je to nelegální konkurence. „Řešíme Českou republiku, české reklamní území, kdo nemá licenci u ministerstva financí, nemůže používat reklamu,“ podotkl Marek Herman z Asociace provozovatelů kurzových sázek.

Bude dohled nad reklamou efektivní?

Zástupci zahraničních firem chystanou novelu zatím nechtějí komentovat. Češi u nich ale prosázejí podle odhadů až šest miliard korun ročně. „Nepochybně by se to mělo více hlídat, problém tady u této věci je, jak efektivní to hlídání bude. Hlavně to bude potřeba vyhodnotit,“ míní stínový ministr financí Jan Mládek (ČSSD).

Video Reportáž Zuzany Luňákové
video

Reportáž Zuzany Luňákové