Slevové šílenství začalo i za hranicemi Česka

New York / Frankfurt - Obchodní domy zaplavili lidé, kteří chtějí nakoupit v povánočních slevách, taky ve Spojených státech, Evropě nebo v Austrálii. Ceny ve velkých řetězcích klesají až o 75 procent a lidé samozřejmě využívají i akce v internetových obchodech. Některé obchody ale začaly výrazné slevy nabízet už před Štědrým dnem, zvláště ve Spojených státech. V některých západoevropských zemích se kvůli dopadům úsporných opatření výprodeje rozbíhají jen zvolna, ne ale všude. 

Podle průzkumu MasterCard Advisors SpendingPulse se tržby za dva měsíce do doby těsně před Štědrým dnem v USA meziročně zvýšily o 0,7 procenta. To je výrazně méně, než čekali analytici. Většina z nich odhadovala, že růst tržeb se bude pohybovat od tří do čtyř procent. V roce 2008, kdy byla americká ekonomika v recesi, tržby klesaly.        

Slabší zájem o nákupy u amerických spotřebitelů má letos více důvodů. Tím hlavním je nejistota kolem dalšího vývoje ekonomiky, které hrozí takzvaný pád z fiskálního útesu. Tedy hrozba vyšších daní v kombinaci se snižováním výdajů, pokud se tamní politici do konce roku neshodnou, jak do budoucna snižovat rozpočtový deficit.

Začátkem listopadu zasáhla severovýchod USA bouře Sandy, rozčarování z prezidentských voleb a nedávný masakr na základní škole v Connecticutu už jen završily seznam událostí, které lidem nedaly mnoho důvodů začít nezřízeně utrácet. Výsledkem je, že ani výrazné slevy na poslední chvíli nepřilákaly do obchodů žádné velké davy lidí. Neplatí to ale obecně a také lze čekat, že lidé budou ve slevách nakupovat hlavně přes internet.  

Nákupy v Německu
Zdroj: ISIFA/EPA
Autor: Siska Gremmelprez

Nezájem před Vánoci řeší evropští obchodníci výraznými slevami

Zřejmě kvůli slabšímu zájmu před Vánocemi nabízejí i obchody v západní Evropě slevy často až 70 nebo 80 procent. Přinutit lidi, aby více utráceli, se přitom snaží i úřady: například v Itálii, Francii a Španělsku neplatí zákaz prodeje o největších svátcích.   

„Je zde určitý konfliktní trend, kdy se obchodníci každý rok snaží prosadit vánoční nákupy čím dál dřív, avšak lidé ty nákupy ve skutečnosti co nejvíce odkládají,“ upozorňuje ředitelka výzkumu ve společnosti Planet Retail Natalie Bergová. „Dnešní zákazníci jsou velice znalí věci a dobře vědí, že výborná nabídka určitě přijde,“ dodává.