Slovenské stavebnictví je v krizi, pomoci by mohly státní zakázky

Bratislava - Slovenské stavební firmy bijí na poplach. Už několik let se jim nedaří. Říkají, že pokud vláda nezačne vypisovat velké tendry, mnoho z nich bude muset skončit a propustit tisíce lidí. Kabinet premiéra Roberta Fica ale tvrdí, že na velké stavební zakázky nemá peníze.

Státních zakázek je na Slovensku rok od roku míň. Stavební firmy si navíc stěžují, že staví za tak málo, že vydělají jen na náklady, jinak nic. A každý rok je podle stavbařů horší než ten předešlý, většina z nich navíc čeká, že chudé roky ještě zdaleka neskončily. „Na Slovensku je to ještě horší než v Česku. Stavebnictví kleslo o víc než čtvrtinu a čeká se, že v letech 2013 a 2014 bude ještě dál klesat,“ uvedl ředitel analytické společnosti CEEC research Jiří Vacek.

Soukromníci se teď do velkých staveb nepouštějí, betonová lobby proto žádá stát, aby začal ve velkém budovat silnice i další infrastrukturu a zmírnil tak tlak na cenu. Ten začal před dvěma lety za pravicové vlády Ivety Radičové. Podle jejího tehdejšího ministra dopravy jsou ale dnešní ceny nastavené správně. „My jsme měli předražené a nekvalitní a protiprávně budované stavby - šlapaly po vlastnictví, porušovaly zákony a byly nejdražší na kontinentu,“ zhodnotil situaci bývalý ministr dopravy Ján Figel.

Podle stavebníků se naopak tlak na cenu promítá v tom, že nesolidní firmy nakupují nekvalitní materiál, šidí provedení a neplatí najatým dělníkům. Podle odhadů vyšetřovatelů by snaha ušetřit za každou cenu mohla být příčinou pádu budovaného dálničního mostu ze začátku listopadu.

Stavebnictví na Slovensku je v krizi (zdroj: ČT24)

Sociálnědemokratická vláda ale na nářky stavebních firem neslyší. Dál chce hlídat cenu a hrozí vyloučením z budoucích tendrů těm, kteří by při zakázkách podváděli. „Možná vznikne nějaký black list firem, které pochybily v minulosti, aby se ten trh vyčistil,“ popsal možné řešení slovenský ministr dopravy Ján Počiatek.

Slovenská vláda má přitom velké plány na dobudování sítě dálnic a rychlostních silnic. Stavby chce ale z velké části zaplatit z evropských peněz, s jejichž čerpáním má ale země dlouhodobě problémy.