Mýtné letos vyneslo 8,7 miliardy korun, stát se přesto bojí výpadku příjmu

Praha - Stát letos vybral na mýtu rekordní částku osm miliard a sedm set milionů korun. To je o šest set milionů víc než loni. Může za to především lednové zdražení sazeb. Nejvíce se na výběrech mýta podílejí tuzemští dopravci, jejichž podíl činí přibližně padesát sedm procent. Na dalších místech se umisťují slovenští, polští, maďarští nebo rumunští řidiči. Celkem už mýto od roku 2007 vyneslo přes 40 miliard korun.

Každou minutu vydělají mýtné brány šestnáct tisíc korun. Každý den pak třiadvacet milionů.  Díky tomu mohou každé tři týdny ŘSD postavit dva kilometry dálnic. Stroj na peníze tak sice pracuje pomalu, ale nepřetržitě.

Za šest let se výnosy z mýta zvýšily o víc než polovinu. Může za to dvojí zdražení a také rozšíření sítě silnic, na kterých se poplatek vybírá. Jenže teď hrozí, že se tento stroj na peníze zasekne. Od Nového roku se totiž sazby zvedat nebudou. Ministerstvo dopravy přitom počítá, že příští rok vybere na mýtu ještě o miliardu víc, tedy devět a půl miliardy korun. Ministerstvo proto už teď hledá možnosti, jak zajistit vyšší výběr mýta alespoň pro rok 2014. Jenže dopravci mají v ruce dohodu, že se v příštích dvou letech mýto zdražovat nebude.

Martin Felix, mluvčí, ČESMAD Bohemia:

„Dohodu s námi podepsal ministr Bárta a současná vláda, která je stále u moci, ji vzala na vědomí. Takže je to samozřejmě závazek celé vlády. Ne jenom nějakého ministra. Dohody nepřestávají platit, když se ministr vymění.“


Přesto je ve hře podle ministerstva například zpoplatnění silnic první třídy pro nákladní auta pomocí papírových známek. Spekuluje se také o zdražení mýta pro kamiony třídy Euro 5, u kterých se kvůli ekologičtějším motorům mýto v posledních dvou letech nezvyšovalo. Pokud se ale nepodaří zdražení mýta s dopravci domluvit, budou ministerstvu v příštích dvou letech v rozpočtu chybět 2,5 miliardy korun.