Záplava značek garantujících kvalitu se začíná míjet účinkem

Praha – Služba, která zpočátku pomáhá v orientaci, má při větším množství spíše opačný efekt. Léty prověřený princip se začíná prosazovat i v tak prospěšné oblasti, jako jsou známky garantující spotřebitelům kvalitu. Na českém trhu totiž existují desítky registrovaných známek – doporučujících, varovných, odrazujících i prostě informativních. Čím více se jich objevuje, tím horší je také možnost jejich skutečnou garanci prokázat.

Na trh v současnosti přichází nová certifikovaná značka, která má lidem pomoci s nákupem. Tentokrát se neomezuje pouze na jednotlivé suroviny a výrobky, ale má odlišit kvalitní a bezpečné obchody od problémových. Zařadí se tak například mezi značky o místě původu, zaručené receptury, biopěstování nebo přímo garance od daného výrobce. Uznaných značek je zhruba 70, těch neoficiálních ještě více.

Desítky značek také odlišují prověřené farmáře na farmářských trzích, bezpečné hračky v obchodech nebo garance balení. Pro člověka, který chce skutečně nakupovat podle oficiálních doporučení, tak není jednoduché se v záplavě certifikátů vyznat. „Kdyby těch značek byla polovina, stále je to ještě moc. Je tady přehršle značek,“ přiznává prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka.

Video Reportáž Zuzany Luňákové
video

Reportáž Zuzany Luňákové

Nejnovější značka sdružující obchody, ve kterých se zákazník nemusí bát nakupovat, garantuje, že zajistí vyšší komfort nakupování. Sdružení obrany spotřebitelů si dokonce vyhrazuje i právo kontroly obchodníků a slibuje, že s takto označenou prodejnou za zákazníka vyřídí i případné spory. Platí to i v případě internetových obchodů – u nich je totiž důvěryhodnost klíčová. Jenže i ti už mají jiné značky.