Jančura: ČD na trati Praha–Brno: Buď bez dotací, nebo vůbec

Praha - Radim Jančura, majitel RegioJetu, apeloval na ministra dopravy Zbyňka Stanjuru, aby uvolnil situaci na železnici a otevřel ji soukromému sektoru. Řeč se točila i kolem dotací na hlavní rychlíkové tratě, kde by neměl být žádný dopravce subvencován. Nechť se zde jezdí bez dotací, nebo vůbec. Jančura na schůzce rovněž dostal ujištění, že pozemky pod kolejemi, které patří Českým drahám, stát neodkoupí. Dráhy tyto pozemky obdržely bezúplatně a existoval záměr je prodat za 8 až 12 miliard.

Bezcenné pozemky by se měly navrátit státu - ovšem ne za miliardy

„Jsou to pozemky pod kolejemi, takže naprosto bezcenné pozemky, které by si stát zpátky koupil,“ řekl Jančura.


Ministerstvo dopravy by podle podnikatele mělo hledat možnosti, jak tyto pozemky vrátit zpátky státu, aniž by za to daňový poplatník musel něco zaplatit.

ČD neskrývají nelibost s navrácením pozemků

Podle Českých drah nepřichází v úvahu, aby Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která v současnosti na těchto pozemcích vlastní koleje, tyto nemovitosti získala zadarmo nebo za symbolické peníze. „České dráhy jsou akciovou společností, která se musí chovat jako řádný hospodář, a nemůže se tedy zbavovat majetku,“ řekl předseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Jaroslav Pejša.

  • Pendolino
    Pendolino autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24
  • Konkurence na železnici
    Konkurence na železnici zdroj: Právo

Domluveno: Dojde k postupnému otevření železnic soukromým dopravcům

Důležitým bodem dnešního jednání bylo také otevírání tuzemských železnic soukromým dopravcům. Jak toho dosáhnout? Mělo by dojít k odstranění dotací z rychlíkových tratí - zejména mezi Prahou a Brnem. Od roku 2014 by zde chtěl RegioJet podnikat bez dotací. Jančura proto požaduje odchod Českých drah z této trati do konce roku 2013 se zachováním jejich dotací. V případě, že České dráhy budou chtít jezdit dál a trasu neopouštět, měly by podle Jančury přijít o dotace již nyní.

Trať mezi Prahou a Brnem je podle ministerstva dopravy nejztrátovějším spojením na tuzemské železnici. České dráhy na její provozování v roce 2010 dostaly dotaci ve výši 625 milionů.