Na předváděcí akci v převlecích a se skrytou kamerou

Praha – Řečeno slovy klasika: Je to marný, je to marný, je to marný. Byznys kolem předváděcích akcí dál pokračuje, přestože o obrovských rizicích pro kupující se mluví veřejně již několik let. A stále přibývá seniorů, kterým obchodníci často pod nátlakem vnutí předražené zboží. Výrazně nepomohla ani úprava zákona, která platí už pět let. Reportéři ČT na jednu z předváděcích akcí vyrazili se skrytou kamerou a v převlecích.

Na prodejních zájezdech s pohoštěním zdarma musí být něco magicky přitažlivého. Starší lidé jsou totiž navzdory četným varováním stále ochotní zaplatit prodejcům za hrnce, matrace nebo biolampy desetitisíce korun. Často se navíc jedná o peníze, které nemají. Jak to dealeři dělají?

Scénář je vždycky stejný. Podle pozvánky stojí zájezd jen pár korun, například firma Czech Reisen zve na akci za 49 korun. Zúčastní se jí i desítky seniorů, a to přesto, že sami často vědí, co je čeká – nekonečné přemlouvání, aby utratili mnohem víc peněz za zboží, které jim budou prodejci celý den prezentovat. Výsledná cena se tak může vyšplhat až na desítky tisíc – v případě, že unavený senior podlehne nátlaku vycvičených prodejců.

Když si svůj nákup účastníci zájezdu rozmyslí a chtějí uzavřenou smlouvu vypovědět, často se o to snaží marně. Kontaktovat prodejce osobně v sídle firmy nebo po telefonu bývá v podstatě nemožné.

Psycholog: Je to pečlivě připravený scénář

ČT oslovila psychologa Martina Konečného z Filozofické fakulty UK v Praze, který se specializuje na metody vyjednávání, a audiovizuální záznam mu ukázala. Martin Konečný nepochybuje o tom, že tým prodejců sehrává předváděcí akci podle předem připraveného scénáře. „Oni pomocí různých psychologických principů vedou toho člověka a omezují mu cesty, kde z toho procesu vyskočit. Jsou velmi dobře sehraní,“ říká.

Video Prodejní akce pro seniory
video

Prodejní akce pro seniory

Do sálu, kde se prodejní akce odehrává, se dostanou jen pozvaní. Proto reportéři České televize použili převlek a pronikli na prodejní zájezd firmy Czech Reisen, konaný v hostinci v malé vsi nedaleko Mělníka, se skrytou kamerou. Tato firma dostala za své jednání jen v roce 2012 pět pokut od České obchodní inspekce (ČOI), a to za porušení vícero zákonů. Nejčastěji ovšem za klamavé a agresivní obchodní praktiky. Reportáž z prodejní akce najdete ve videorámečku.