Na předváděcí akci v převlecích a se skrytou kamerou

Praha – Řečeno slovy klasika: Je to marný, je to marný, je to marný. Byznys kolem předváděcích akcí dál pokračuje, přestože o obrovských rizicích pro kupující se mluví veřejně již několik let. A stále přibývá seniorů, kterým obchodníci často pod nátlakem vnutí předražené zboží. Výrazně nepomohla ani úprava zákona, která platí už pět let. Reportéři ČT na jednu z předváděcích akcí vyrazili se skrytou kamerou a v převlecích.

Na prodejních zájezdech s pohoštěním zdarma musí být něco magicky přitažlivého. Starší lidé jsou totiž navzdory četným varováním stále ochotní zaplatit prodejcům za hrnce, matrace nebo biolampy desetitisíce korun. Často se navíc jedná o peníze, které nemají. Jak to dealeři dělají?

Scénář je vždycky stejný. Podle pozvánky stojí zájezd jen pár korun, například firma Czech Reisen zve na akci za 49 korun. Zúčastní se jí i desítky seniorů, a to přesto, že sami často vědí, co je čeká – nekonečné přemlouvání, aby utratili mnohem víc peněz za zboží, které jim budou prodejci celý den prezentovat. Výsledná cena se tak může vyšplhat až na desítky tisíc – v případě, že unavený senior podlehne nátlaku vycvičených prodejců.

Když si svůj nákup účastníci zájezdu rozmyslí a chtějí uzavřenou smlouvu vypovědět, často se o to snaží marně. Kontaktovat prodejce osobně v sídle firmy nebo po telefonu bývá v podstatě nemožné.

Psycholog: Je to pečlivě připravený scénář

ČT oslovila psychologa Martina Konečného z Filozofické fakulty UK v Praze, který se specializuje na metody vyjednávání, a audiovizuální záznam mu ukázala. Martin Konečný nepochybuje o tom, že tým prodejců sehrává předváděcí akci podle předem připraveného scénáře. „Oni pomocí různých psychologických principů vedou toho člověka a omezují mu cesty, kde z toho procesu vyskočit. Jsou velmi dobře sehraní,“ říká.

video

Prodejní akce pro seniory

Do sálu, kde se prodejní akce odehrává, se dostanou jen pozvaní. Proto reportéři České televize použili převlek a pronikli na prodejní zájezd firmy Czech Reisen, konaný v hostinci v malé vsi nedaleko Mělníka, se skrytou kamerou. Tato firma dostala za své jednání jen v roce 2012 pět pokut od České obchodní inspekce (ČOI), a to za porušení vícero zákonů. Nejčastěji ovšem za klamavé a agresivní obchodní praktiky. Reportáž z prodejní akce najdete ve videorámečku.