Budvar v Británii definitivně uhájil značku Budweiser

České Budějovice – Budějovický Budvar definitivně uhájil svá práva k ochranné značce Budweiser ve Velké Británii, která je klíčovým exportním teritoriem pivovaru. Nejvyšší soud Spojeného království 8. ledna s konečnou platností zamítl dovolání společnosti Anheuser-Busch Inbev (ABI), která požadovala výmaz známky, jejímž vlastníkem je Budějovický Budvar. Kauza je tak nyní ukončena. ABI, jež používá stejnou značku, musí Budvaru uhradit vzniklé náklady.

Britové značku několikrát ocenili

Vítězství je pro pivovar důležité jak z komerčního, tak i z právního hlediska. Británie je po Německu a Slovensku třetím nejdůležitějším exportním teritoriem pro značku Budweiser Budvar. Zákazníci podle právničky pivovaru Heleny Lejtnarové vnímají značku velmi příznivě a řadí ji mezi značky s nejlepším image.

Svědčí o tom řada medailí z britských pivních soutěží nebo fakt, že v letech 2004 a 2006 byl Budweiser Budvar, jako dosud jediná česká značka, zařazen do prestižního seznamu Coolbrands, tedy seznamu značek, které v Británii udávají tón životního stylu. Na celkovém vývozu piva z ČR do Británie se Budvar podílel 38 procenty.

„Tato žádost byla mimořádným pokusem ABI o zvrácení výsledků klíčového sporu o značku Budweiser, který byl dle britského práva definitivně ukončen rozsudkem britského odvolacího soudu loni v červenci plně ve prospěch Budějovického Budvaru,“ vysvětlila Lejtnarová. Ve sporu požadoval ABI výmaz ochranné známky číslo 1,389680 BUDWEISER.

Konkurenční společnost vyčerpala veškeré možnosti

Podle ředitele podniku Jiřího Bočka tento pokus o změnu definitivního rozhodnutí soudu svědčí o dlouhodobém intenzivním zájmu společnosti ABI získat exkluzivitu k ochranné známce Budweiser za každou cenu, a to nejen ve Spojeném království, ale i globálně. „Tento spor v praxi jednoznačně ukázal skutečné strategické cíle našeho konkurenta. Koexistenci značek v jakékoliv zemi musíme chápat jako vážnou a trvalou hrozbu pro naše duševní vlastnictví a tím i pro naše dlouhodobé přežití,“ dodal Boček.

Ukončený spor byl dalším pokusem v řadě, kterým se společnost ABI od 70. let 20. století pokoušela získat v Británii exkluzivitu ke značce Budweiser. Britský soud už v roce 1984 přiznal souběžné užívání značky. V roce 2000 dokonce povolil registraci známky Budweiser oběma subjektům. O tomto britském modelu se představitelé ABI několikrát vyjádřili jako o možnosti, která by mohla být aplikována i v jiných teritoriích.

Globální spory o ochrannou známku Budweiser trvají přitom od roku 1907, tedy již více než 100 let. Budějovický Budvar je v nich zvláště v posledních letech úspěšný. V letech 2000 až 2011 bylo definitivně ukončeno 124 soudních sporů a správních řízení, z nichž Budějovický Budvar vyhrál 88 případů a osm sporů skončilo smírem nebo remízou.


Budějovický Budvar loni uvařil 1,34 milionu hektolitrů piva, což je o dvě procenta meziročně více. Vyvezl nejvíce piva ve své 117 let dlouhé historii. K zákazníkům v 58 státech ho putovalo 657 tisíc hektolitrů. Celkové tržby pivovaru loni vzrostly o pět procent na 2,1 miliardy korun.