Dálniční síť se letos rozroste o pouhých 24 kilometrů

Tábor – Hluk, prach a přeplněné silnice minulostí. Dva nové úseky D3 z Tábora do Veselí nad Lužnicí letos usnadní řidičům cestu do Českých Budějovic. Do jihočeské metropole sice dálnice hned tak dotažená nebude, letos se na druhou stranu začnou stavět další dva úseky. Většinu roku by potom měla zabrat oprava a rozšíření D1. Nejpozději v listopadu by už ale měly být všechny čtyři zhruba osmikilometrové úseky znovu bez omezení otevřeny.

Planou nad Lužnicí projede denně víc než 40 tisíc osobních a nákladních aut. Kolony tady běžně dosahují až několika kilometrů. „V podstatě jsme v centru města nemohli nic dělat, protože nám to ta doprava absolutně neumožňovala,“ řekl Jiří Rangl, místostarosta Plané nad Lužnicí. 

Už v červnu by se ale Planá nad Lužnicí měla dočkat. Tento nový úsek dálnice měří 24 kilometrů a ulehčí i Táboru, Soběslavi a Veselí nad Lužnicí. „Takže to bezesporu zjednoduší cestu mezi Českými Budějovicemi a Prahou,“ poznamenal David Čermák, generální ředitel ŘSD. 

V Lovosicích si na den, kdy zmizí z ulic města kamiony, musejí ještě počkat. Poslední úsek dálnice D8, jehož výstavbu zdržely soudní spory s ekology, má být hotov nejdříve na konci příštího roku. „Doufám v to, ono po všech těch průtazích je tomu těžké věřit,“ konstatovala starostka Lovosic Lenka Lízlová. 

Celkem by mělo letos jít na výstavbu dálnic 36,5 miliardy korun. Z toho téměř 3 miliardy spolkne modernizace nejvytíženější české dálnice D1, která spojuje Prahu a Brnem. „Počítáme, že bychom opravdu se začátkem stavební sezony měli začít s modernizací čtyř úseků,“ řekl Čermák.