Elektromobily příliš netáhnou, v době krize jsou drahé

Praha - Zájem o elektromobily v minulém roce výrazně klesl. Automobilky, které do vývoje investovaly miliony dolarů, hlásí minimální růst prodejů. Často omezují výrobu a zlevňují. Podle odborníků za tím stojí hlavně moderní spalovací motory, které spotřebují minimum paliva a lidé raději dají přednost klasice před experimentem. I přesto ale hlásí Evropa celkový pokles prodeje automobilů, snad s výjimkou Česka. Zájem lidí o nové vozy pořád klesá a nízká poptávka tak trápí téměř všechny výrobce.

Bezemisní elektromobil stojí o desítky procent víc, což se lidem v době krize nevyplatí. „Spotřebitelé, hlavně v těchto těžkých krizových časech, jednoduše chtějí výkonné spalovací motory. Jejich zájem o životní prostředí výrazně klesl, jde hlavně o to ušetřit. Navíc, nikdo třeba ještě před pěti lety netušil, jaký výkon bude možné dostat z motorů, které spotřebují jen pár litrů paliva,“ míní analytik John Leec.

Hlavní problém elektromobilů je cena 

Výroba elektromobilů je poměrně náročná jak na finance, tak paradoxně i na životní prostředí. Drahý byl i dlouholetý vývoj, což se teď promítá do koncové ceny. „Myslím, že jediná možnost, jak zvýšit prodeje elektromobilů, je snížit jejich ceny minimálně o dvacet až třicet procent. Je ale také nutné, aby se zvýšila účinnost těchto aut. Jejich dojezd se sice už vyšplhal až přes sto kilometrů, ale výrobci jednoduše musí najít něco, co lidi k elektromobilům přitáhne,“ dodal Ben Lane, editor Nextgreencar.com.

Negativní trend v prodeji elektromobilů je celosvětový. Ve Spojených státech za něj mohl hlavně nedostatek nabíjecích stanic. Řada zemí, hlavně evropských, ale zájemce o elektromobily výrazně podporuje. Jejich nákup dotuje, naopak víc musí platit ti, kteří se rozhodnou pro klasický spalovací motor. „Ty náklady na vývoj byly obrovské. Ty investice se musí někde vrátit. Myslím, že elektromobily jsou přesně to, co trh potřebuje. Máme vizi, že do roku 2020 deset procent všech aut na světě bude elektrických,“ doufá mluvčí Renault Andy Heiron.

V Evropské unii se prodalo 12 milionů aut, nejméně za 17 let

Problémy s prodejem nových vozů hlásí i výrobci klasických automobilů. Evropské automobilky proto hledají způsoby, jak předejít finančním ztrátám a nezkrachovat. Nejčastěji přesouvají výrobu do zemí, kde je levnější nebo kde je automobilový trh v lepší kondici. Situace na evropském automobilovém trhu se ale letos moc nezmění. Podle odborníků bude pokles prodejů pokračovat ve stejném tempu. „Vidíme jasnou krizi z nadvýroby. Jak v Evropě, tak i potažmo ve světě. Takže se nedá očekávat nějaké výrazné zlepšení trhu,“ podotkl šéfredaktor Automakers Erich Handl.

Za celý rok 2012 prodaly automobilky v zemích sedmadvacítky 12 milionů vozů. To je meziroční propad víc než o 8 procent. Česká Škoda Auto zatím ale krizi odolává relativně dobře. Celoroční prodeje dokonce zvýšila na téměř 500 tisíc vozů.