Za zábavu se utrácí pořád víc, vedou multimédia

Londýn - Světový zábavní trh dál výrazně roste. Tvrdí to britská Asociace prodejců zábavního průmyslu. Jen v samotné Británii se v roce 2012 prodalo zábavní zboží za víc než miliardu liber (asi 31 miliard korun). Největší podíl měly hlavně hry, filmy, ale také hudba.

Zájem o multimédia raketově vzrostl

Počítačové hry, které se dají hrát přes síť, hry pro počítače i konzoly - to vše za půl miliardy liber. Jde zhruba o padesát procent všech tržeb, na zbytku se pak podílí hlavně digitální videa a hudba. „Zaznamenali jsme doslova raketový nárůst zájmu o různá multimédia, která si lidi chtějí kupovat čím dál tím víc i na internetu. Může za to zřejmě hlavně rychlý rozvoj drobných mobilních zařízení, jako jsou smartphony a tablety,“ poznamenal zástupce asociace Kim Bayley. 

Filmů se loni v Británii prodalo asi o dvacet procent víc než o rok dřív. Video se stále poměrně dobře prodává i na běžných digitálních nosičích, jinak je tomu ale u hudby. Zatímco na CD se prodalo asi sto tisíc alb, přes internet to byly skoro čtyři miliardy skladeb, což představuje rekordní číslo. „Myslím, že hudební průmysl může být šťastný, že mu klesající prodeje fyzických alb postupně nahrazují prodeje digitální,“ prohlásil Tim Ingham, editor Music Week.

Fanoušci klasiky stále nevymřeli 

Bez ohledu na nárůst prodejů přes internet si podobně jako dnes už prakticky historická LP drží své příznivce i hudba na umělohmotných nosičích. A pořád jich není málo. „Upřímně dávám přednost deskám. Dělá mi dobře jednoduše ten pocit, že je vlastním,“ konstatoval jeden z fanoušků klasických médií. „Mám raději klasiku, protože pokud si to koupíte na internetu a ztratíte třeba svůj iPod, nemáte nic. Takhle to mám pěkně doma v teple a nemůže se nic stát,“ řekl jiný dotázaný. 

Digitální éru hudby a multimédií začala firma Apple, když v roce 2001 uvedla na trh svůj první přehrávač jménem iPod. Za 12 let prošel technologický svět výraznou změnou a podoba jedniček a nul už kromě hudby ovládla i filmový průmysl nebo fotografii. Dá se tak očekávat, že klasických médií bude dál rychle ubývat.