Lodl: Budoucnost bude ve znamení volání přes internet

Praha - Facebook pokračuje ve zdokonalování možností, jakými mohou lidé na největší světové sociální síti komunikovat. V Kanadě nebo ve Spojených státech se už přes tuto síť telefonuje. Brzy by to mělo být možné i v Česku. Budoucnost telefonování je podle odborníka na telekomunikaci a počítače Jana Lodla v datovém volání, ve volání přes internet. „Ta budoucnost je v tom, že budeme moci přes datové volání volat na libovolné telefonní číslo,“ míní Lodl.

„Je to převratná novinka pro Facebook, který spouští telefonování, snaží se přijít s podobným konceptem, s jakým přišel před ním Skype – to znamená možnost propojit se hlasově, tak, jak jsme zvyklí komunikovat třeba prostřednictvím krátkých zpráv,“ řekl Lodl. Budoucnost podle něj bude ve znamení volání přes internet. „Jak Skype, tak Facebook jsou omezeny jen na uživatele stejného klienta. Zatím tedy lze volat někomu přes Facebook, ale ne na běžná telefonní čísla,“ připomněl Lodl. 

Telefonování podle něj půjde v nejbližší době právě cestou datových přenosů. „Už i na pevných sítích se dost často setkáváme s tím, že operátorům se nevyplatí nabízet klasické volání a nabízejí volání přes internetový protokol,“ podotkl odborník s tím, že v mobilních sítích to bude do budoucna fungovat také. 

Snížení cen u klasických operátorů ale podle Lodla tímto způsobem ovlivněno přímo nebude. „V letošním roce se dá očekávat, že nastoupí konkurence pro fyzické mobilní operátory v podobě virtuálních operátorů, kterých se určitě do poloviny roku dočkáme,“ konstatoval Lodl. 

Při vstupu prvního virtuálního operátora na trh došlo ke zvýšení tlaku na snížení cen. Stávající mobilní operátoři budou muset reagovat i nyní. „Spíše než v internetovém telefonování bych tedy ten tlak očekával ze strany mobilních operátorů,“ řekl Lodl.

„To, že je vyhlášena aukce kmitočtů, pro volání nebude zas až tak moc znamenat, protože ten operátor, který vznikne, bude zaměřen spíše na datové přenosy. U něj možná bude možné využívat internetové telefonování a budeme si moci volat v rámci datového přenosu.“


Za volání Češi pořád platí dost, ČTÚ dlouho váhal

Chybu vidí odborník na telekomunikaci ve fungování Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ). Příliš dlouho se podle něj bránil tomu, aby „přitlačil“ stávající operátory k tomu, aby pustili na trh konkurenci, a došlo tak i ke snižování cen. „Nemůžeme ale očekávat, že budeme volat všichni zadarmo, na druhou stranu pořád vycházíme jako jeden z nejdražších trhů v Evropě, takže nějaký prostor na snižování tu určitě existuje,“ podotkl odborník.