Budvar u evropského soudu prohrál spor o značku „BUD“

Lucemburk/Brusel – Českobudějovický Budvar neuspěl u evropské justice v jednom z dlouholetých a komplikovaných sporů s firmou Anheuser-Busch. Tribunál, což je druhý nejvyšší soud EU, zamítl žalobu, kterou chtěl český národní pivovar zabránit zápisu ochranné známky „BUD“ pro pivo americké společnosti. Proti rozsudku je možné se odvolat, a právě to Budvar podle svých advokátů zváží.

„Z rozhodnutí nejsme nadšeni. Protože ale verdikt není definitivní, po pečlivém prostudování rozsudku zhodnotíme naše šance na případnou změnu a zvážíme, zda v této věci podáme dovolání k Evropskému soudnímu dvoru,“ řekla právnička Budvaru Helena Votřelová.

Rozhodnutí podle ní nijak nenarušuje obchodní aktivity Budvaru v zemích Evropské unie. „V zemích, ve kterých již máme registrované ochranné známky BUD, zůstávají tyto známky i nadále v platnosti,“ ujistila Votřelová.

Známku BUD má Budvar registrovánu kromě Česka na Slovensku, ve Velké Británii, Francii, Beneluxu a v Bulharsku. „Náš konkurent tímto rozhodnutím nezískal ani žádné nové možnosti k expanzi - v podstatě zůstává zachován současný stav,“ uvedla Votřelová. Rozhodnutí se netýká klíčových značek BUDWEISER a BUDWEISER BUDVAR.

„Předběžně bych konstatoval, že je pravděpodobné, že podáme odvolání k Evropskému soudnímu dvoru. (…) Odvolání bude mít odkladný účinek. Předpokládám, že odvolací řízení bude trvat rok až rok a půl,“ říká advokát Lukáš Lorenc, který se na soudním sporu podílel.


Naopak pivovar AB InBev uvedl, že rozhodnutí soudu potvrdilo jeho právo na registraci známky „BUD“ v celé Evropské unii. „Tento verdikt je zásadní v tom, že rozšíří naši již tak dost silnou globální ochranu známek BUD a Budweiser. Teď budeme mít v zásadě celosvětovou ochranu k těmto známkám,“ stojí v prohlášení firmy.

Kořeny sporu se datují do druhé poloviny 90. let minulého století. Mezi lety 1996 a 2000 americká firma požádala Úřad pro harmonizaci na vnitřním trhu (OHIM) o zaregistrování obrazového a slovního označení „BUD“ pro širokou škálu výrobků včetně piva. Budvar to napadl a argumentoval mimo jiné i tím, že pojmenování „bud“ už je v některých zemích EU chráněno. OHIM tuto námitku nevzal v potaz, protože rozhodnutí prý nebránilo české firmě používat označení „bud“ v dotčených zemích.

Budvar se pak obrátil na evropskou justici a v prosinci 2008 se dočkal anulování rozhodnutí OHIM. Jenže pak následovalo odvolání Anheuser-Busch a zrušení části verdiktu soudem vyšší instance. Věc se tak vrátila zpět k dalšímu projednání.

Nyní soud žalobu Budvaru v plném rozsahu zamítl. Podle rozsudku tuto ochrannou známku lze zapsat vzhledem k tomu, že užívání označení původu „bud“ ve Francii a v Rakousku není významné.

Institut ochranné známky EU zásadním způsobem zjednodušuje agendu spojenou s přihlašováním a následnou správou ochranných známek na území EU. K registraci známky stačí jediná přihláška a platnost této ochranné známky se do budoucna automaticky rozšiřuje do všech nově přistupujících států. „Vždy ale platí, že starší - tedy dříve registrované - národní ochranné známky mají přednost před ochrannou známkou EU, zůstávají v platnosti a jejich majitel se může bránit proti užívání mladší ochranné známky EU na svém území,“ upozornila Votřelová.

Video Rozhovor s Lukášem Lorencem
video

Rozhovor s Lukášem Lorencem

Budějovický BudvarPROČ SE SOUDÍ BUDWEISER A ANHEUSER-BUSCH

Pivovar Budweiser Budvar byl v Českých Budějovicích založen v roce 1895. Americký Anheuser-Busch ale zavedl svoji vlastní americkou značku Budweiser již v roce 1876, čímž také Američané ve sporu s Budvarem argumentují. Češi ovšem namítají, že právo várečné udělil jihočeské metropoli král Přemysl Otakar II. už při založení města v roce 1265.

Oba pivovary tak bojují o značku Budweiser a její různé obměny již více než sto let. Většina sporů nicméně spadá do nedávných let, kdy Budvar významně zvýšil export.

V letech 2000 až 2011 bylo definitivně ukončeno 124 soudních sporů a správních řízení, z nichž Budvar vyhrál 88 případů a 8 sporů skončilo smírem nebo remízou. Pod značkou Budweiser ale nesmí pivovar prodávat pivo například v USA, ležák tam proto vozí pod značkou Czechvar. Američané také uspěli na podzim 2011 v Rakousku, když jim rakouský nejvyšší soud umožnil prodávat pivo pod značkami Bud a American Bud.

Zatím poslední rozsudek padl na začátku roku, kdy Budějovický Budvar definitivně uhájil svá práva k ochranné značce Budweiser ve Velké Británii, která je klíčovým a dlouhodobým exportním teritoriem pivovaru.