Šéf svazu obchodu: Letošní Vánoce byly propadákem

Praha – Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka není z vývoje maloobchodních prodejů na konci roku nijak nadšen. Tržby velkých obchodníků totiž v prosinci meziročně klesly zhruba o čtyři procenta. Nárůstu obratu nepomohly ani Vánoce, které jsou pro obchodníky nejsilnějším obdobím. Prodejci doufají, že letos se situace zlepší.

Maloobchodní tržby v listopadu klesly meziročně o 1,8 procenta a celkový propad nezastavil ani prosinec, který bývá pro obchodníky tradičně nejsilnějším měsícem. Lidé totiž s vánočními nákupy vyčkávali, nakupovali na poslední chvíli a značná část spotřebitelů své nákupy odložila až na povánoční výprodeje.

Na nadcházející rok přesto obchodníci nahlížejí s nadějí – očekávají stabilizaci trhů a mírný nárůst tržeb. „I když konec roku nedohnal ztráty, s nimiž se maloobchod musel celý rok vyrovnávat, vše nasvědčuje tomu, že lidé jsou ochotní nakupovat. Dá se tedy předpokládat, že kdyby vláda tak dlouho neotálela s výší DPH a nedržela obchodníky i spotřebitele v šachu, mohl obrat k lepšímu nastat již o měsíc či dva dříve,“ domnívá se Juračka.

Podle prvních odhadů klesly v roce 2012 maloobchodní tržby o dvě procenta. Výjimku tvořily pouze řetězce, které v průběhu roku otevíraly nové prodejny, těm obrat mírně vzrostl.

Celosvětové maloobchodní tržby pak stouply v roce 2012 o 5,6 procenta. Čísla se ale v jednotlivých zemích dramaticky lišila. Zatímco v některých zemích západní a východní Evropy prodeje klesaly, maloobchodní trhy v Číně, Indii a Latinské Americe zažívaly růst.

Hlad po slevách způsobuje obchodníkům problémy

Meziroční pokles vánočních prodejů odráží sílící trend poslední doby – Češi slyší na slevy čím dál víc a jsou ochotní si na ně počkat. „Jsou zákazníci, kteří nakupují jen akční zboží. Já tomu říkám cesta do pekel,“ varoval Juračka, který je zároveň šéfem prodeje řetězce COOP. Prodej zboží, které řetězce nabízejí „v akci“ za výrazně nižší cenu, se v Česku pomalu blíží 50 procentům.

Vánoční nákupy
Zdroj: ČTK
Autor: Roman Vondrouš

„To nám způsobuje velké problémy. V okolních státech je tento podíl 20 procent,“ uvedl šéf obchodního řetězce Interspar Martin Ditmar. Podle Juračky navíc nemusí v letošním roce někteří obchodníci tlak na ceny vydržet a rozhodnou se trh opustit.

Dalším problémem jsou pro maloobchodní řetězce nabízející zboží ve slevách „nájezdy“ malých obchodníků, kteří v nich nakupují výprodejové zboží a posléze je se ziskem dál prodávají. Podle Juračky jde zejména o cizince. V některých obchodech je tak zboží ve slevě vyprodáno v řádu hodin.

Video Reportáž Zuzany Švejdové
video

Reportáž Zuzany Švejdové