Boj s krizí: Řecko zachvátilo nákupní vlastenectví

Atény - Řekové přecházejí k nákupnímu vlastenectví. Lidé začali během krize stále víc cíleně kupovat domácí výrobky, aby podpořili řeckou ekonomiku. Obchodníci trend výrazně povzbuzují a teď se přidala i řecká vláda. Plánuje kupříkladu zavést jednotné logo, které by domácí výrobky podporovalo.

Kupujte srdcem, kupujte řecké věci. Takto apeluje na zákazníky třeba prodejna oděvů na Aténské obchodní třídě. Podobných podniků je ale stále víc a lidé na to slyší.

Podle studie Aténské ekonomické univerzity, která probíhala poslední dva roky, se k nákupnímu vlastenectví hlásí osm z deseti Řeků. „Řekové dávají jasně najevo, že chtějí podpořit domácí ekonomiku a domácí zboží. To je velmi důležitý zákaznický trend, který si žádná společnost nemůže dovolit ignorovat,“ podotkl profesor George Baltas.

George Kavvathas z Konfederace drobných podnikatelů:

„Myslím, že to není jen nějaká módní vlna, ale trvalý trend. Lidé pochopili, že pokud nezmění své zvyky a ekonomické chování, tak se naše země z krize nedostane.“


Řecké firmy začaly ve svých reklamních aktivitách domácí původ víc a víc zdůrazňovat. Přidaly navíc další důležitý argument - kupování řeckého zboží zachrání řecká pracovní místa. A ten v zemi, kde práci hledá každý čtvrtý občan, platí. „Je to takový kolotoč - čím víc se tenhle trend rozmáhá, tím víc se na to firmy zaměří a začnou to ve své komunikaci prezentovat - tím víc lidí se o tom dozví a zaměří na to pozornost,“ míní Baltas.

Podniky nemají odbyt. To se ale může nyní změnit

Analytici už také vypočítávají konkrétní dopady podpory lidí pro ekonomiku. Odhadují, že když průměrná rodina utratí za řecké zboží 4 000 eur - tedy asi 100 000 korun - ročně, pro řecké hospodářství z toho vyjde 10 miliard eur. „Dnes polovina našich výrobních podniků stojí. Nemají odbyt, a tak nemají ani finance na provoz. Věříme, že když to lidi zdola podpoří, podniky se začnou zase vzmáhat,“ prohlásil Kavvathas.