Toyota je opět světovou jedničkou

Tokio - Japonská Toyota se loni vrátila zpět na pozici největšího světového prodejce aut. Zvýšila odbyt víc než o pětinu na rekordních 9,75 milionu vozů. S přehledem tak překonala své konkurenty, americkou automobilku General Motors i německý Volkswagen.

Toyota se po roční odmlce znovu vrátila do čela světového prodeje aut. Americkou automobilku General Motors předstihla o 470 tisíc aut. Z hlediska příjmů jsou podle odborníků pro japonskou jedničku klíčové prodeje v zámoří. „Zásadní je její silná přítomnost ve Spojených státech, kde se výborně daří modelu střední třídy Camry, který byl loni navíc modernizovaný, takže se ho prodalo asi o 30 procent víc než v roce 2011,“ uvedl šéfredaktor Vybermiauto.cz Ondřej Běhal. 

Do čela světového prodeje aut se dostala Toyota v roce 2008, když sesadila z pomyslného trůnu americkou společnost GM. Světovému trhu pak vévodila celé tři roky v řadě. V roce 2011 automobilka ale o svou vedoucí pozici přišla.  

"Podle mě byl rok 2011 jen výkyv způsobený souhrou několika nepříznivých faktorů pro její podnikání - na prvním místě ničivé zemětřesení v Japonsku, potom záplavy v Thajsku, a negativní publicita, která vznikla po svolávacích akcích ve Spojených státech amerických, uvedl Běhal. 

„Toyota je připravena na to, že když přijde krize na některé části světa, dokáže to vyrovnávat na jiné, a navíc má i poměrně slušné finanční rezervy, takže jeden kritický rok byl rok 2011, tak jí nezpůsobí zase tak velké existenční problémy,“ řekl redaktor Autoweek.cz Vladimír Rybecký. 

Video Reportáž Lucie Müllerové
video

Reportáž Lucie Müllerové

v Česku prodej Toyoty vzrostl o čtyři procenta

Pro letošek jsou ambice Toyoty ještě větší. Chce zvýšit roční prodej na 9,91 milionu vozů. V prodeji Toyoty jsou zahrnuty i vozy dceřiných firem Daihatsu Motor a Hino Motors. Bez těchto firem se prodej vozů Toyoty zvýšil o 22,8 procenta na 8,72 milionu. Důležitější než samotná obhajoba prvenství bude ale podle automobilky vývoj a inovace nových modelů.  

Prodej v Evropě loni Toyota podle dřívějších údajů zvýšila o dvě procenta na téměř 838 tisíc. V Česku její prodej vzrostl o čtyři procenta. Domácí konkurent Nissan Motor loni prodal rekordních 4,94 milionu vozů a zvýšil odbyt o 5,8 procenta. Třetí největší japonská automobilka Honda posílila globální prodej o 19 procent na rovněž rekordních 3,82 milionu automobilů.