Všechno zlé je pro něco dobré. Restaurace šetří - a zkvalitňují služby

Praha - České restauratéry trápí ceny energií i menší útraty hostů. Polovina z nich i přesto loni dokázala zvýšit tržby. Šetření restauratérů totiž paradoxně vede ke zvyšování kvality nabízených služeb, myslí si ředitel Alakarte.cz Pavel Suchánek.

I navzdory úbytku hostů polovina českých restauratérů hlásí nárůst tržeb. „Je to tím, že restauratéři přemýšleli, jak přilákat nové zákazníky. Začali přemýšlet, která jídla by je mohla zajímat, a začali nabídku tematicky ladit do sezonních surovin, případně lidových tradic,“ uvedl ředitel Alakarte.cz Pavel Suchánek. 

Jak se šetření zákazníků a jejich menší ochota utrácet v restauracích projevuje? Podle Suchánka si objednávají méně jídel. Odepřou si například předkrm nebo dezert. Místo lahve vína ve dvou si dá každý jen skleničku. 

Fakt, že restauratéři musí kvůli vyšším nákladům na energie a menším útratám šetřit, se projevuje v servisu vůči zákazníkům. Omezuje se například nabídka jídel. „Restaurace paradoxně přišly na to, že ten kratší a menší lístek znamená více, že si člověk dokáže lépe vybrat a zlepšuje to danou kvalitu jídel,“ uvedl Suchánek. Upozornil ale na to, že většina restaurací pokulhává v servisu. Zaměstnávají totiž většinou méně lidí, než by měli mít. 

Rozhovor s Pavlem Suchánkem (zdroj: ČT24)

Vepřové hody nebo tematické víkendy - na to Češi slyší

Co je v současné době klíčové pro to, aby se restauraci dařilo? „Paradoxem je, že to dobrá poloha rozhodně není. Známe mnoho restaurací, které jsou opravdu na 'blbém místě', přitom si také našly stálou klientelu. Vybudování klientely ale nespočívá pouze v každodenním kvalitním poskytování služeb, ale je potřeba i přemýšlet o tom, co udělat navíc. To jsou třeba tematické akce. Mají například týdenní hody nebo tematický víkend. Na to dnes zákazníci slyší,“ dodal Suchánek. 

Luxusní restaurace zlevňují

Luxusní restaurace v minulosti podle Suchánka doplácely na to, že byly předražené. Z toho se poučily a hodně z nich přizpůsobilo ceny směrem dolů. Co ale spojuje restaurace, kterým se loni tolik nedařilo? „Jsou to restaurace, které mají dlouhé jídelní lístky, například dva roky beze změny. To už lidi nezaujme,“ uzavřel Suchánek.

Poznat restauraci, kde si pochutnáte, se dá podle řady signálů. Prvním je, jaká vůně z restaurace vychází, druhým pak třeba tloušťka jídelníčku, kvalitní restaurace nabízejí jídel spíš méně. „Když vidíte restauraci, která má špinavé záclony nebo umělé kytky na stole, tak tam nejdu. Potom je tam obsluhující personál, který zásadně ovlivňuje vaše pocity,“ řekl odborník na gastronomii Pavel Maurer.