RegioJet za první rok ve ztrátě - údajně i kvůli „predátorským cenám“ ČD

Brno - RegioJet skončil po prvním roce existence 59 milionů korun ve ztrátě. Tu zdůvodňuje vedle potřebných nákladů na rozjezd i údajnou „cenovou válkou“ Českých drah, kterou se dosud zabývá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). 

Železniční dopravce RegioJet ze skupiny Student Agency hospodařil v prvním roce existence, tedy v roce 2011, se ztrátou 59 milionů korun. Od září 2011 začal provozovat dopravu mezi Prahou a Ostravskem jako první konkurence Českým drahám. „Výsledek odpovídá prvnímu roku provozu, kdy přípravy a náklady trvaly celý rok, zatímco tržby z jízdného společnosti plynuly pouze od konce září,“ uvedl mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj. 

První vlaky s cestujícími vyjely 26. září. Zpočátku se na trase objevily tři páry žlutých vlaků. Až později společnost přidávala další spoje a plánovaného stavu devíti párů dosáhla po roce provozu. 

Jančura: ČD nastavily predátorské ceny

Vedle počátečních nákladů, jako jsou například mzdy pro personál již před začátkem provozu, vybudování distribuční sítě či marketingových nákladů vysvětluje RegioJet ztrátu i cenovou politikou Českých drah, které po příchodu konkurence zlevnily jízdenky. Zlevnit tak musel i RegioJet, aby nepřišel o zákazníky. Zda šlo o predátorské ceny, jak se vyjádřil majitel společnosti Radim Jančura, už několik měsíců prošetřuje antimonopolní úřad. 

V roce 2012, prvním kompletním roce provozu, cestovalo žlutými vlaky 1,13 milionu pasažérů a obsazenost souprav s kapacitou 250 až 330 míst se pohybovala kolem 85 procent. Denně RegioJet vypravuje na trase Praha–Ostravsko–Žilina celkem 18 spojů a počet přepravených cestujících průměrně přesahuje 4 300 denně. Z hlavního nádraží v Praze se do Ostravy-Svinova dostanete za 3 hodiny 18 minut. České dráhy statistiky za jednotlivé tratě nezveřejňují. 

RegioJet jedná také o provozování vlaků na dalších dálkových trasách, nejblíže je dohodě s Deutsche Bahn na trati Praha–Hamburk.