Žaluda bude i nadále předsedou představenstva Českých drah

Praha – Předsedou představenstva Českých drah bude i v dalších pěti letech generální ředitel společnosti Petr Žaluda (46). Rozhodla o tom jednomyslně dozorčí rada společnosti. Žaluda neměl protikandidáta, jeho jmenování se očekávalo.

Petra Žaludu, který je nejdéle sloužícím šéfem představenstva za dobu existence podniku a zároveň na dobu neurčitou generálním ředitelem (ČD vede od února 2008), ve funkci podporují ministerstvo dopravy i železniční odbory.

Proti jeho opětovnému jmenování byl ale majitel konkurenční společnosti RegioJet Radim Jančura. Ten upozornil na Žaludovy kontakty s lobbistou Romanem Janouškem i na chystaný prodej drážního majetku, například pozemků pod kolejemi, v hodnotě 8 až 12 miliard korun, které by měl zaplatit stát.

Jaroslav Pejša"V této době je to (zvolení Petra Žaludy – pozn. red.) zcela jistě dobře, protože České dráhy jsou vystaveny zvenčí takovému tlaku, že je zapotřebí manažer, který tady má zkušenosti, má tady za sebou pět let práce a dokázal zahájit modernizaci kolejových vozidel, bez kterých by České dráhy v konkurenci nebyly schopny obstát," reagoval na opětovné jmenování Žaludy předseda Odborového sdružení železničářů a člen dozorčí rady ČD Jaroslav Pejša.


Petr Žaluda nicméně trvá na tom, že by ČD neměly vlastnit pozemky pod kolejemi. „Já myslím, že v tom se všichni shodnou. Neshodneme se na tom, jaké by mělo být ekonomické řešení. (…) Po těch kolejích, které nejsou naše, jezdí naše vlaky a za ty naše vlaky my SŽDC platíme. Každý rok zaplatíme zhruba 3,5 mld. korun za to, že jezdíme po kolejích, a ty koleje jsou na našich pozemcích,“ vysvětlil Žaluda v Interview ČT24.

Žaluda chce získané peníze použít na obnovu vozového parku. „Máme obrovský majetek, se kterým nemůžeme nakládat. Pozemky pod kolejemi, nádraží, kam už dnes jezdí také soukromí dopravci. Jde o majetky za desítky miliard korun, jež se musí reálně ocenit, a rozhodnout, co s nimi,“ řekl Žaluda internetovému deníku Insider. O prodeji musí rozhodnout ministerstvo dopravy a Žaluda doufá, že tak učiní ještě letos.

Žaluda bude muset vyřešit ztrátu v ČD Cargo

Ministerstvo dopravy by podle Žaludy mělo rychle stanovit priority i v nákladní dopravě. Například přeprava kusových zásilek je ztrátová a dceřiná firma ČD Cargo kvůli ní očekává obrovský propad – za loňský rok zhruba dvě miliardy korun. Podle Žaludy je důvodem zvýhodnění kamionové dopravy před železnicí.

Video Reportáž Hany Vorlíčkové
video

Reportáž Hany Vorlíčkové

České dráhy mají v liberalizované nákladní železniční dopravě a v osobní dopravě dominantní pozici. Za Žaludova působení se v roce 2010 poprvé od oddělení nákladní dopravy o tři roky dříve přehouply do zisku. Za rok 2010 vykázaly zisk devět milionů korun proti předchozí ztrátě 1,06 miliardy korun. Podle odhadu by měly dráhy zvýšit provozní zisk a tržby i v roce 2012.

České dráhy jsou také jednou z největších firem v zemi. Mají 16 tisíc zaměstnanců, denně vypraví 6 800 vlaků, do kterých pravidelně nastupuje skoro půl milionu cestujících. Za rok přepraví celkem 169 milionů lidí. Vlastníkem ČD je stát.

Kdo je Petr Žaluda?

Narodil se Petr Žaluda5. února 1966 v Brně. Vystudoval Vysoké učení technické v Brně, studium zakončil v roce 1989. Později ještě absolvoval studijní programy na univerzitě v nizozemském Utrechtu, na britské Sheffield Business School a na International Business Seminar ve švýcarském Winterthuru.

Generálním ředitelem a předsedou představenstva ČD je od února 2008, od října 2012 zastává i pozici předsedy představenstva ČD Cargo.

Petr Žaluda začínal v brněnském Zetoru a nizozemské poradenské společnosti Stork Demtec. V letech 1993 až 1996 pracoval ve společnosti Ernst & Young, od roku 1996 byl ředitelem penzijního fondu Winterthur. V roce 2002 se stal generálním ředitelem a předsedou představenstva pojišťovny Winterthur (později přejmenované na Credit Suisse Life and Pensions, poté opět Winterthur a poté AXA) a byl členem statutárních orgánů řady společností skupiny AXA.

Žaluda je rozvedený a bezdětný. Podle tisku žije s dcerou obchodníka Ranka Peciče, přítele prezidenta Václava Klause.