Žaluda bude i nadále předsedou představenstva Českých drah

Praha – Předsedou představenstva Českých drah bude i v dalších pěti letech generální ředitel společnosti Petr Žaluda (46). Rozhodla o tom jednomyslně dozorčí rada společnosti. Žaluda neměl protikandidáta, jeho jmenování se očekávalo.

Petra Žaludu, který je nejdéle sloužícím šéfem představenstva za dobu existence podniku a zároveň na dobu neurčitou generálním ředitelem (ČD vede od února 2008), ve funkci podporují ministerstvo dopravy i železniční odbory.

Proti jeho opětovnému jmenování byl ale majitel konkurenční společnosti RegioJet Radim Jančura. Ten upozornil na Žaludovy kontakty s lobbistou Romanem Janouškem i na chystaný prodej drážního majetku, například pozemků pod kolejemi, v hodnotě 8 až 12 miliard korun, které by měl zaplatit stát.

"V této době je to (zvolení Petra Žaludy – pozn. red.) zcela jistě dobře, protože České dráhy jsou vystaveny zvenčí takovému tlaku, že je zapotřebí manažer, který tady má zkušenosti, má tady za sebou pět let práce a dokázal zahájit modernizaci kolejových vozidel, bez kterých by České dráhy v konkurenci nebyly schopny obstát," reagoval na opětovné jmenování Žaludy předseda Odborového sdružení železničářů a člen dozorčí rady ČD Jaroslav Pejša.

Petr Žaluda nicméně trvá na tom, že by ČD neměly vlastnit pozemky pod kolejemi. „Já myslím, že v tom se všichni shodnou. Neshodneme se na tom, jaké by mělo být ekonomické řešení. (…) Po těch kolejích, které nejsou naše, jezdí naše vlaky a za ty naše vlaky my SŽDC platíme. Každý rok zaplatíme zhruba 3,5 mld. korun za to, že jezdíme po kolejích, a ty koleje jsou na našich pozemcích,“ vysvětlil Žaluda v Interview ČT24.

Žaluda chce získané peníze použít na obnovu vozového parku. „Máme obrovský majetek, se kterým nemůžeme nakládat. Pozemky pod kolejemi, nádraží, kam už dnes jezdí také soukromí dopravci. Jde o majetky za desítky miliard korun, jež se musí reálně ocenit, a rozhodnout, co s nimi,“ řekl Žaluda internetovému deníku Insider. O prodeji musí rozhodnout ministerstvo dopravy a Žaluda doufá, že tak učiní ještě letos.

Žaluda bude muset vyřešit ztrátu v ČD Cargo

Ministerstvo dopravy by podle Žaludy mělo rychle stanovit priority i v nákladní dopravě. Například přeprava kusových zásilek je ztrátová a dceřiná firma ČD Cargo kvůli ní očekává obrovský propad – za loňský rok zhruba dvě miliardy korun. Podle Žaludy je důvodem zvýhodnění kamionové dopravy před železnicí.

České dráhy mají v liberalizované nákladní železniční dopravě a v osobní dopravě dominantní pozici. Za Žaludova působení se v roce 2010 poprvé od oddělení nákladní dopravy o tři roky dříve přehouply do zisku. Za rok 2010 vykázaly zisk devět milionů korun proti předchozí ztrátě 1,06 miliardy korun. Podle odhadu by měly dráhy zvýšit provozní zisk a tržby i v roce 2012.

České dráhy jsou také jednou z největších firem v zemi. Mají 16 tisíc zaměstnanců, denně vypraví 6 800 vlaků, do kterých pravidelně nastupuje skoro půl milionu cestujících. Za rok přepraví celkem 169 milionů lidí. Vlastníkem ČD je stát.

Kdo je Petr Žaluda?

Narodil se 5. února 1966 v Brně. Vystudoval Vysoké učení technické v Brně, studium zakončil v roce 1989. Později ještě absolvoval studijní programy na univerzitě v nizozemském Utrechtu, na britské Sheffield Business School a na International Business Seminar ve švýcarském Winterthuru.

Generálním ředitelem a předsedou představenstva ČD je od února 2008, od října 2012 zastává i pozici předsedy představenstva ČD Cargo.

Petr Žaluda začínal v brněnském Zetoru a nizozemské poradenské společnosti Stork Demtec. V letech 1993 až 1996 pracoval ve společnosti Ernst & Young, od roku 1996 byl ředitelem penzijního fondu Winterthur. V roce 2002 se stal generálním ředitelem a předsedou představenstva pojišťovny Winterthur (později přejmenované na Credit Suisse Life and Pensions, poté opět Winterthur a poté AXA) a byl členem statutárních orgánů řady společností skupiny AXA.

Žaluda je rozvedený a bezdětný. Podle tisku žije s dcerou obchodníka Ranka Peciče, přítele prezidenta Václava Klause.