STOP eurodotacím na polské silnice, země může přijít o 23 miliard

Varšava - Evropská unie dočasně zmrazila dotaci na výstavbu polských silnic. Jde o zhruba 890 milionů eur (téměř 23 miliard korun). Komise dospěla k tomuto rozhodnutí poté, co Polsko začalo vyšetřovat firmy kvůli kartelu. Polsko je přitom Bruselem obecně považováno za modelový příklad efektivního využívání prostředků od Evropské unie.

Policie zatím obvinila jedenáct lidí, včetně vedoucích pracovníků stavebních firem a bývalého šéfa ředitelství silnic a dálnic. Ten měl údajně zvýhodňovat za úplatky firmy u tří projektů na stavbu komunikací. Komise na tato vážná obvinění reagovala okamžitě a utáhla kohouty. 

Polská strana se ale obvinění brání. „Rozhodnutí komise je naprosto nepochopitelné a stojí na pochybných předpokladech. Polský systém řízení a kontroly čerpání projektů z EU pracuje velmi efektivně a je na vysoké úrovni. Pevně věříme, že komise změní názor,“ prohlásil náměstek polského ministra pro místní rozvoj Adam Zdzieblo. 

Patrycja Wolinska-Bartkiewicz, náměstkyně polského ministra dopravy:

„Jsme v kontaktu s Evropskou komisí. Máme vážný zájem na vyšetření celé záležitosti. Doufáme, že co nejdříve odblokují zmrazené peníze.“


Rozhodnutí Evropské komise pro polský stavební průmysl přichází v tu nejnevhodnější dobu. Podle ekonomů se už čtyři roky nachází v tíživé depresi, tisíce lidí ve stavebnictví přišly o práci. „Prostředky na výstavbu silnic budou uvolněny teprve poté, co Polsko celou kauzu dostatečně vyšetří. Pokud to vláda neudělá, tak nedostane žádné peníze,“ konstatovala mluvčí Evropské komise Shirin Wheelerová. 

Polsko je největším příjemcem peněz z fondů Evropské unie. Značnou část těchto prostředků země investuje do zlepšování infrastruktury.

S čerpáním evropských peněz má problém i Česko

Evropská komise pozastavila proplácení dvou operačních programů v červnu 2011 (program Životní prostředí), respektive srpnu 2011 (program Doprava). Kvůli pochybnostem komise o tom, jakým způsobem Česko čerpá peníze z evropských fondů, byla pozastavena i řada dalších programů, centrálních i regionálních. „Problémy to přineslo zejména státnímu rozpočtu, protože v té době neplynuly peníze z Evropské unie na účty ministerstva financí. V té době samozřejmě jednotlivé projekty byly realizovány, stavělo se,“ poznamenal ministr dopravy Pavel Dobeš.

Evropská komise obnovila platby z českých operačních programů Životní prostředí a Doprava na podzim minulého roku.

Čeští příjemci dotací z evropských fondů v současném programovém období 2007 až 2013 dosud získali 407,9 miliardy korun, tedy zhruba polovinu z celkové částky, kterou má Česko k dispozici. Náměstek ministra pro místní rozvoj Daniel Braun upozornil na to, že některé operační programy považuje i nyní za rizikové. Využít celou částku se podle něj nemusí podařit v programech Životní prostředí, Severozápad nebo Vzdělávání.