Vyvlastňování pozemků bude jednodušší a levnější

Praha – Začíná platit novela zákona, která má zjednodušit a zlevnit vyvlastňování pozemků pro stavby ve veřejném zájmu. Stát tak může získat půdu třeba pro stavby silnic a dálnic za cenu před změnou územního plánu. To by mohlo urychlit například stavbu dálnice přes Hradec Králové na polskou hranici. Roky ji blokují právě spory o pozemky.

Novela zákona mění způsob stanovení výše náhrady za vyvlastnění. Dosud měl vyvlastňovaný jistotu, že získá náhradu nejméně 420 korun za čtvereční metr. Nově by výše měla být stanovena podle skutečného stavu pozemku v době jeho ocenění pro vyvlastnění. Před vyvlastněním bude investor moci navrhnout vlastníkovi pozemku cenu až o 100 procent vyšší proti jeho aktuální hodnotě. Novela by tak měla zabránit tomu, aby stát vykupoval pozemky za nepřiměřeně vysoké ceny.

Kromě cen novela zákona usnadňuje a zkracuje samotný vyvlastňovací proces. Pokud vlastník pozemku podá námitku proti vyvlastnění, bude mít odkladný účinek. Pokud by ale namítal pouze proti stanovené ceně, pak už odklad nebude. Proces stanovení náhrady se tak může řešit samostatně. Stát by mohl ročně touto změnou zákona ušetřit miliardy korun.


„Podle mého názoru došlo ke zlepšení pravidel. Trhliny bych viděl v těch doposud nenovelizovaných ustanoveních. Zákon jasně stanovuje, na základě kterého posudku se má postupovat, je zde proto určité riziko zneužití,“ podotkl advokát David Netušil.

Vyvlastňování se bude týkat úseku mezi Říkovicemi a Přerovem na D1

Prvním adeptem na vyvlastnění je úsek mezi Říkovicemi a Přerovem na D1 „V tomto úseku zatím nemáme definitivně vypořádané majetkoprávní činnosti. Teoreticky by zde do budoucna mohl nastat problém s výkupy, a to už by se vypořádávalo podle nového znění,“ uvedl Novák. Obecně prý lze říci, že se tento postup může týkat všech staveb, které se budou majetkově vypořádávat, tedy staveb zařazených do dalšího plánovacího období na roky 2014 až 2020, řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Nový zákon by mohl výrazně zlevnit i dostavbu pražského obchvatu. Úsek, který by měl spojit brněnskou a hradeckou dálnici, měl původně stát přes 12 miliard korun. Přitom víc než polovina této částky by měla jít na výkup pozemků. „Doteď byl výkup pozemků oceňován tak, že pokud bylo vydáno územní rozhodnutí, automaticky se z pozemků stávaly stavební parcely,“ řekla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. To už nyní nehrozí. Třeba pole se bude vykupovat za cenu pole, díky čemuž stát i hlavní město ušetří. „Při výstavbě silničního obchvatu tam může jít o desítky až stovky milionů korun,“ poznamenal náměstek primátora Prahy pro dopravu Josef Nosek. 

Martin Novák, mluvčí ministerstva dopravy:

„Bude velký prostor pro dohodu s majiteli pozemků. Nicméně pokud dotyčný majitel pozemku to napadne soudně, je bohužel možné, že se to protáhne na několik let.“


Ilustrační foto
Zdroj: ISIFA
Autor: Singer Filip

Vyhne se naopak pozemku u dálnice D11 do Hradce Králové

Režim vyvlastnění se podle ministerstva dopravy naopak pravděpodobně vyhne pozemku, který už téměř dvě desítky let blokuje dostavbu dálnice D11 do Hradce Králové. V tomto případě totiž ministerstvo stále upřednostňuje dohodu s majitelkou pozemku Jaroslavou Štrosovou. Ta pozemek státu už dříve věnovala, darovací smlouvu ale zpochybnilo ministerstvo financí. Podle něj totiž neměl zástupce Štrosové mandát k darování pozemku, ale pouze k jeho prodeji.

Způsob vyvlastňování pozemků by se neměl zjednodušit jen u silnic, ale také při výstavbě elektráren, plynovodů a dalších strategických staveb.

Video Rozhovor s Davidem Netušilem
video

Rozhovor s Davidem Netušilem