Párky na pultu mají nést cedulku, kolik obsahují masa

Praha - Prodejci by podle České potravinářské komory měli při pultovém prodeji nebalených potravin povinně uvádět podíl hlavní suroviny. Komora chce současně prosadit i označení jména a země původu výrobce. Týká se to především masných produktů. Podle prezidenta komory Miroslava Tomana má být návrh součástí velké novely o potravinách, kterou loni představilo ministerstvo zemědělství.

Nyní totiž obchodníci při pultovém prodeji lahůdek či masných výrobků nejsou povinni uvádět složení prodávaných produktů. U balených potravin přitom bývá deklarováno na obalech. To je podle Tomana špatně. Potravináři proto chtějí uzákonit povinnost uvádění podílu hlavní složky výrobku, kterou by například u masného výrobku mělo být maso.

Dana Večeřová, mluvčí Potravinářské komory ČR 

„Tradiční renomovaní výrobci tuto možnost vítají, protože je to pro ně samozřejmě reklama.“


„Jestliže někdo vyrábí salám z masa, aby tam bylo napsáno, že obsahuje 60 nebo 80 procent masa. Jestliže tam bude 60 nebo 80 procent sóji, tak aby tam bylo uvedeno, že hlavní složka je sója,“ vysvětlil Toman.

Kančí salám
Zdroj: ISIFA/VLP
Autor: Martin Divíšek

Cedulky by měly také říkat, odkud potraviny jsou a kdo je vyrobil

Podle návrhu potravinářů by u potravin nabízených v pultovém prodeji mělo být do budoucna povinně označováno, kdo produkt vyrobil a z jaké země výrobek pochází. Tato povinnost v současnosti v Česku na základě předpisů EU platí pouze u některých potravin, například u ovoce a zeleniny.

Resort zemědělství totiž chystá největší změnu potravinového práva za 15 let. Navržená novelizace dvou zákonů mimo jiné rozšiřuje kontrolní kompetence resortu i na oblast veřejného stravování. Zároveň by měly vzrůst postihy za klamání při prodeji potravin.

Obchodní řetězec Tesco prý už teď zákazníkům poskytuje kompletní informace o složení produktů zakoupených v pultovém prodeji. „Jsou uvedené na váhové etiketě. Obsluha tyto informace zákazníkům na požádání sdělí ještě před zakoupením zboží,“ prohlásil mluvčí řetězce Tesco.

Jan W. Dvořák, mluvčí Tesco

„Ve výsledku by se také mohlo stát, že tento způsob poskytování informací bude mít negativní dopad na cenu nebo úroveň služby pro zákazníky.“


Hon za nízkými cenami

Výrobci potravin už několik let upozorňují, že tlak na nízké ceny jejich výrobků ze strany obchodníků je nutí k nahrazování dražší složky levnějšími. Dražší kvalitní výrobky podle něj narážejí na cenové požadavky obchodních řetězců a často se kvůli tomu nedostanou na regály supermarketů. Výrobci potravin proto zvažují možnost otevření vlastních prodejen, kde by sami prodávali kvalitní tuzemské výrobky.

„Hledáme možnost a uvažujeme o založení vlastní sítě prodejen,“ dodal Toman. Podle něj je tento návrh zatím ve stádiu úvah. Potravinářské firmy prý v současné době jednají například o tom, jak by síť vypadala, zda by jejími vlastníky byli členové Potravinářské komory, zda by šlo o franšízu či dceřinou společnost Potravinářské komory.