Diskontům zvoní hrana. Drtí je slevové akce hypermarketů

Praha - Diskonty bojují o své zákazníky. České domácnosti totiž nakupují hlavně ve velkých hypermarketech, které si oblíbila skoro polovina lidí. Naopak diskontních prodejen využívá nejméně zákazníků od roku 2002.

Češi v době krize šetří i na základních potravinách. Na co ale slyší, je sleva. Jenže právě kvůli slevovým akcím hypermarketů přicházejí o své zákazníky malé prodejny a diskonty, které jim nedokážou konkurovat cenou. „Dávám přednost určitě hypermarketům, protože je tam větší výběr, většinou tam bývá i nižší cena a myslím si, že i ty výrobky jsou kvalitnější než v diskontech,“ prohlásila jedna ze zákaznic.

V tuzemských obchodech se v akční slevě prodává až polovina rychloobrátkového zboží. Výhodně nakoupit můžou lidé i na internetu. „Diskontní prodejny jsou pod silným tlakem jiných konkurencí. Třeba rostoucí konkurence e-shopů je dost silně ničí,“ poznamenal Zdeněk Juračka, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu.

„Dopady silného promočního marketingu jsou do jisté míry paradoxní. Není to jen stagnace či pokles diskontních prodejen v době, která se vyznačuje rostoucím zájmem o dobrou cenu zboží. Současně s rostoucí popularitou akčního zboží klesá i zájem o privátní značky řetězců, které jsou také většinově vnímané jako levné,“ prohlásil Pavel Cabal z Incoma GfK.


Výprodej
Zdroj: isifa/Lidové noviny
Autor: Pavel Wellner

Proto musejí menší prodejny hledat nové způsoby, jak zákazníka zaujmout. „Dnes jsou diskonty více vyšperkované, mají lepší styl nabídky a hlavně přidaly to čerstvé zboží denní potřeby -rozšířily prodej ovoce, zeleniny a druhy pečiva,“ konstatoval Juračka.

Na vypjatě konkurenčním trhu jsou pořád hlavním nástrojem pro přilákání zákazníků promoakce. Už třetí rok za sebou přitom roste počet domácností, které nakupují podle letáků. Jen loni jich byla víc než třetina.

V posledních letech také klesá velikost průměrného nákupu

Češi utrácejí při jedné návštěvě prodejny potravin stále méně, a to se týká všech formátů: hypermarketů, diskontů, supermarketů i malých prodejen. Častěji také nechávají auto doma a jdou do obchodu pěšky.

Podle odhadu společnosti Incoma GfK byla v roce 2011 jedničkou na tuzemském trhu rychloobrátkového zboží společnost Ahold, která provozuje obchody Albert, s podílem 9,7 procenta. Na druhém místě byl Kaufland (9,3 procenta), třetí místo zaujímá Tesco (8,1 procenta). Čtvrtý je diskont Penny Market (7,7 procenta).