Slevové servery krachují, zůstala jich polovina

Praha - Počet slevových serverů v Česku se za rok snížil na polovinu. Poslední insolvenční návrh na sebe podal portál Hypersleva.cz. Podle analytiků ho budou další menší servery následovat. Nejhorší období je totiž pro tyto obchodníky právě únor a březen. 

Po Vánocích serverům klesají prodeje

Podle ředitele vyhledávače slev Skrz.cz Petra Kováčika přichází pro menší slevové servery těžké období z hlediska toků hotovosti. „Portály, které tlačí svůj provoz pouze z cashflow a budoucích závazků, mohou toto dělat pouze do doby, kdy jejich prodeje neustále rostou. Jakmile přijde pokles, tak už jim to přestane vycházet,“ popsal Kováčik.

Skrz.cz má informace o asi pěti dalších serverech, které mají podobné problémy. Po Vánocích totiž na slevovém trhu následuje z hlediska e-commerce nejhorší období měsíců února a března. „Krach slevového serveru Hyperslevy.cz je součástí kultivace a pročišťování trhu, na kterém stále působí více portálů, než dokáže český internet uživit. Obranou pro zákazníky a inzerující obchodní partnery je více dbát na reference a kvalitu slevových portálů,“ uvedl zakladatel serveru Slevomat.cz Tomáš Čupr.

Portál Hypersleva.cz byl z hlediska obratu na konci loňského roku třicátým největším slevovým serverem. Loni se jeho ztráta prohloubila na 3,1 milionu korun z 1,6 milionu o rok dřív. Podle návrhu na insolvenci má závazky po splatnosti zhruba 1,5 milionu korun.


Menší portály nejsou tolik v oblibě

Letos lze očekávat krach či ukončení činnosti dalších menších slevových portálů. „Důvodem je především pokračující konsolidace trhu. Každopádně se nebavíme o nějakém nezvykle vysokém procentu,“ řekl jednatel slevového agregátoru Slevín.cz Michal Menšík. Podle něj si stále větší část trhu rozebírá největších 20 hráčů, takže čím dál méně lidí využívá služeb menších portálů.

První slevové servery začaly v Česku fungovat na jaře 2010 a o rok později jejich počet překročil 200. Od té doby počet portálů klesá.

Na slevových portálech pravidelně nakupuje čtvrtina Čechů, vyplynulo z posledního průzkumu agentury Incoma GfK pro společnost MasterCard. Naprostá většina zákazníků je přitom s nákupem se slevou spokojena.

Systém hromadných slev funguje tak, že snížení ceny obchodníci či poskytovatelé služeb umožní poté, co si produkt zakoupí stanovený počet zákazníků. Lidé získají výrazné slevy a podnikatelé zase zaplní volné kapacity svých služeb nebo prodají zboží starších kolekcí.

Slevové servery loni zvýšily tržby o 61 procent na 2,9 miliardy korun, uvedl už dříve portál Slevin.cz. Nejvíc peněz na českých slevových portálech lidé utratili v listopadu, kdy nakoupili zboží a služby se slevou v hodnotě 362 milionů korun.