Krize nekrize, luxusní restaurace hlásí plno

Praha - Lidé jsou stále opatrnější, za co svoje peníze utrácejí. Každý den tak v Česku zkrachuje jedna restaurace, jak tvrdí statistiky Czech Credit Bureau. A i když Češi často obětují v restauracích třeba pravidelné obědy, gastronomické zážitky si ujít nenechají a luxusní restaurace naopak hlásí nárůst klientů.

Například jedné ze dvou českých, v březnu oceněných michelinskou hvězdou, přibylo až 30 procent návštěvníků. „Samozřejmě nejsme restaurace na každý den, pro běžné chození, pro mnoho potenciálních klientů. Ale když si zážitek jednou dopřejí, vědí, že pro nějakou speciální příležitost se rádi vrátí,“ dokládá šéfkuchař restaurace Alcron Roman Paulus. 

„Většinou to fungovalo na bázi turistů z venku. Dneska, když to tak hodnotím, tak jsme na 70 procentech lokální klientely a 30 procent jsou turisti,“ říká šéfkuchař Coda restaurant David Šašek.

Do Prahy zavítal francouzský šéfkuchař se třemi michelinskými hvězdami

V Praze navíc tento týden vaří francouzský šéfkuchař Michel del Burgo, kterému se pro restauraci L' Atelier Joël Robuchon v Honkongu podařilo získat tři michelinské hvězdy. Šéfkuchař s takovým oceněním do Prahy zavítal poprvé. 

  • Ilustrační foto autor: LASZLO BELICZAY, zdroj: ISIFA/EPA
  • Ilustrační foto zdroj: Isifa/Capital Pictures

Michel del Burgo si pro Prahu nachystal speciální sedmichodové menu. A vaří i z českých surovin, třeba ze zvěřiny. Připraví například foie gras s křupavými jablky a jedlými květy anebo ravioli z královského kraba s pomerančovým prachem. 

Michel del Burgo, šéfkuchař oceněný třemi michelinskými hvězdami:

„Z ekonomického hlediska je to pro nás velmi významné. Restaurace, která má tři michelinské hvězdy, bude plně obsazena po celý rok. Když máte jednu hvězdičku, máte nějakou klientelu. Když máte dvě hvězdy, změní se i vaši návštěvníci a se třemi hvězdami je to zas jiná klientela.“

Jak už bylo zmíněno, v Praze jsou pouze dva podniky oceněné michelinskými komisaři: La Degustation Bohême Bourgeoise a Alcron. Hvězda Michelin znamená automatické zvýšení cen i tržeb. 

Luxusní restaurace (zdroj: ČT24)

Večeře v tříhvězdičkové restauraci může přijít na dvacet tisíc korun. Přesto michelinské podniky vyhledávají i obyčejní milovníci gastronomie, kteří si na návštěvu několik měsíců šetří. 

Michel del Burgo, šéfkuchař oceněný třemi michelinskými hvězdami:

„Znám oba dva typy klientely. Jsou lidé, kteří skutečně chodí jen do tříhvězdičkových a dvouhvězdičkových podniků a jinam by nevkročili. Jsou to samozřejmě velmi zámožní lidé. Ale znám i úplně obyčejné lidi, jestli to tak mohu říci, kteří rádi zkoumají a zkoušejí něco nového, zajímají se o šéfkuchaře a chtějí něco objevit. Oni třeba tři měsíce šetří, pak rozbijí prasátko a jdou s pár přáteli na večeři.“

Dostat se však do restaurace s více hvězdičkami není vždy snadné. Některé michelinské restaurace totiž plánují rezervace i na rok dopředu.