Elektromobily se dají nabíjet po celé zemi

Tallinn – Estonsko se vzorně stará o svou dopravu. Kromě toho, že v tamní metropoli funguje od Nového roku veřejná doprava pro místní zcela zdarma, stalo se Estonsko první zemí na světě, která instalovala celonárodní síť rychlonabíjecích stanic pro elektrické automobily. Projekt je součástí snah Evropy snížit emise oxidu uhličitého. V minulém roce ale zájem o elektromobily výrazně klesl. Podle odborníků za tím stojí hlavně moderní spalovací motory, které spotřebují minimum paliva a lidé raději dají přednost klasice před experimentem.

Nabíjecí stanice, kterých je v zemi 165, vyrobila a instalovala strojírenská skupina ABB. Výstavba byla financována vládou z prodeje deseti milionů emisních povolenek japonské firmě Mitsubishi Corporation. Dohoda s Mitsubishi z roku 2011 také zajistila vládě více než 500 elektrických vozů a finance pro systém podpor pro lidi, kteří si koupí elektrický vůz.

Rychlonabíjecí stanice jsou strategicky umístěné podél silnic a ve městech, aby se řidiči nemuseli obávat, že se ocitnou během své cesty bez proudu. Stanice jsou také vybaveny celonárodním jednotným platebním systémem.

Estonsko má zhruba 1,2 milionu obyvatel. V zemi je nyní 619 elektrických vozů, z toho 500 jich používají státní úřady a zhruba 100 soukromníci a firmy. Na 1 000 aut je v Estonsku jedno elektrické vozidlo, což zemi řadí na druhou pozici za Norsko, kde připadají na 1 000 aut čtyři elektrické vozy. V Nizozemsku, které je třetí, je poměr 0,6 na 1 000 aut, napsala agentura Reuters.


Zájem o elektromobily v minulém roce ale výrazně klesl. Automobilky, které do vývoje investovaly miliony dolarů, hlásí minimální růst prodejů. Často omezují výrobu a zlevňují. Podle odborníků za tím stojí hlavně moderní spalovací motory, které spotřebují minimum paliva a lidé raději dají přednost klasice před experimentem.

Za městskou dopravu v Talinnu neplatí místní ani korunu

Bezplatná veřejná doprava funguje v estonské metropoli od letošního Nového roku. Podle tallinnské radnice hned za první měsíc provozu narostl počet cestujících o 10 procent, zatímco aut v ulicích Tallinnu ubylo zhruba 15 procent.

Autobusy a tramvaje využívá v estonském Tallinnu víc než polovina ze 400 tisíc obyvatel. Většina je teď spokojená – díky veřejné dopravě zdarma ušetří 400 až 500 euro. K cestování po Tallinnu nyní potřebují pouze zelenou kartu, kterou dostane každý, kdo má ve městě trvalý pobyt. Cizinci a mimotallinnští ovšem platí dál.