Sociální sítě jako dobrý, leč nevyzpytatelný pomocník řady firem

Praha - Propagovat svoji značku nebo výrobek na sociálních sítích je pro dvě ze tří firem běžná praxe. Většina společností sítě využívá jako dobrý marketingový nástroj, některé přes ně inzerují pracovní nabídky. Podle Michala Pobudy, ředitele oddělení manažerského poradenství společnosti KPMG, se firmám daří sebeprezentace čím dál tím lépe. Komunikaci na sociálních sítích však firma nikdy nemůže mít plně pod kontrolou, proto by měla být obezřetná a vědoma si rizik, která tento způsob reklamy přináší.

Kolik to stojí?

  • Prvotní pokusy nestojí podle Pobudy prakticky vůbec nic, náklady se řádově pohybují kolem několika tisíc měsíčně.
  • Naopak sofistikované kampaně globálních společností utrácí za svou prezentaci vysoko nad jednotky milionů dolarů ročně.

Solidní sociální kampaň je možné dělat za desítky tisíc korun měsíčně. Pokud je ve firmě tým, který se stará o komunikaci s veřejností prostřednictvím různých diskusí či chatu, pohybují se prý náklady zhruba do 100 000 korun měsíčně.

Jaká rizika mohou na sociálních sítích číhat?

„Firma si může pokazit jméno. Na rozdíl od klasické reklamy, která je jednostranná a dokonale pod kontrolou společnosti, se sociální sítě chovají živelněji. Na cokoli, co firma publikuje, reaguje značné množství lidí – firma to nemá a mnohdy ani nemůže mít úplně pod kontrolou. Pokud se firmě komunikace nevydaří, může se na stránkách zvednout vlna odporu. I proto se některé firmy na sociální sítě vstoupit zdráhají,“ řekl Pobuda.


Jedním z důvodů, proč se některé firmy na sociální sítě nehrnou, je i fakt, že jejich znalost tohoto procesu není úplná a mají strach z neúspěchu. U restaurací a fast foodů je komunikace rozšířená, naopak v případě například bankovnictví či energetiky je proces pomalejší.

Řada firem svým zaměstnancům blokuje internetové účty

„Je to smutný projev. Je to kombinace bezpečnostního rizika a nepochopení a nevyzrálosti společnosti. Blokovat zaměstnancům přístup na sociální sítě mi připadá podobné jako odebírat zaměstnancům mobilní telefony při vstupu do práce,“ doplnil Pobuda.