Končí krize hudebního průmyslu? Příjmy vzrostly poprvé za 13 let

Londýn – Placené digitální stahování konečně začíná přinášet ovoce. Celosvětové příjmy z prodeje hudby se totiž loni zvýšily o 0,3 procenta na 16,5 miliardy dolarů (321,9 miliardy korun) a zaznamenaly tak první růst za 13 let. Podle údajů Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI) pomohl právě zájem o placené stahování, který vyrovnal pokračující propad prodeje CD a dalších nosičů.

Hudební průmysl na přelomu tisíciletí vážně destabilizovalo internetové sdílení hudby. Firmy na to reagovaly množstvím žalob, avšak ani válka proti pirátství nezastavila příliv hudby zdarma přes internet.

Adaptace odvětví trvala dlouho. V době, kdy se začalo legálním způsobem a za poplatek nabízet legální stahování hudby, již bylo odvětví ve volném pádu. Od svého vrcholu v roce 1999 příjmy hudebního průmyslu klesly o více než 40 procent.

Frances Moorová, výkonná ředitelka IFPI:

„Pro světový hudební průmysl je obtížné si vzpomenout na rok, který začal s tak jasným pocitem radosti ve vzduchu. Jsou to těžce získané úspěchy pro průmysl, který v posledním desetiletí inovoval, bojoval a transformoval se. Ukazují, že hudební průmysl se přizpůsobil světu internetu.“


Mark Mulligan z britské konzultační firmy MIDiA však varuje, že dnešní čísla neznamenají, že hudební průmysl má již to nejhorší za sebou. „Jsme pravděpodobně blízko dna,“ uvedl. Domnívá se však, že se ještě rok nebo dva může situace dále zhoršovat.

Stahování vede v USA a Skandinávii

Fyzický hudební trh, kam spadá vše od vinylových desek po DVD, pokračoval i loni v poklesu a přišel podle IFPI na příjmech o dalších 500 milionů USD. Firmy nyní sázejí na digitální hudbu ve formě stahování a předplatného. Mají před sebou nicméně dlouhou cestu. Digitální hudba má nyní většinový podíl na prodeji hudby v USA nebo Skandinávii, na globálních příjmech odvětví má však stále majoritní podíl fyzický trh.

Tržby nahrávacích společností z prodeje digitální hudby loni stouply o zhruba devět procent na 5,6 miliardy dolarů. Na světovém trhu s hudbou se tak podílely přibližně třetinou.

„Na počátku digitální revoluce se často říkalo, že digitalizace zabíjí hudbu,“ uvedl prezident mezinárodních aktivit společnosti Sony Music Entertainment Edgar Berger. „Skutečností však je, že digitalizace hudbu zachraňuje. Jsem zcela přesvědčen, že tu máme začátek globálního růstu. Toto odvětví má všechny důvody k tomu, aby bylo optimistické ohledně budoucnosti,“ dodal.

Nejúspěšnějším albem loňského roku byla podle údajů IFPI deska britské zpěvačky Adele s názvem 21. Druhé místo obsadila americká zpěvačka Taylor Swift s albem Red. Na dalších dvou příčkách následovala britská chlapecká skupina One Direction s alby Up All Night a Take Me Home.