Odškodnění i pro cestující, kterým uletí přípoj

Brusel - Aerolinky musí odškodnit také cestující, kteří kvůli zpožděnému letu zmeškají přestup a do konečné destinace přiletí o více než tři hodiny později. Rozhodl o tom Soudní dvůr Evropské unie. Navázal tak na svůj verdikt z října, podle kterého lidé, jimž byl let zpožděn o tři a více hodin, mohou dostat až 600 eur odškodného.

Zdroj: isifa/Lidové noviny Autor: Jindřich Mynařík

Odškodnění se přitom vztahuje i na případy, kdy nebylo zpoždění způsobeno mimořádnými okolnostmi. Soud tak doplnil své rozhodnutí kvůli sporu jedné z cestujících s leteckou společností Air France. Cestující si koupila letenku z německých Brém do paraguayského Asunciónu s přestupy. Její let do Paříže měl zpoždění dvě a půl hodiny, tedy kratší než tříhodinový, a neměla by tak nárok na odškodné. Kvůli zpoždění však nestihla přípoj do Sao Paula a do města Asunción se dostala o 11 hodin později.

Německý soud nařídil Air France, aby aerolinky zaplatily cestující 600 eur. Firma se ale proti rozhodnutí německého soudu odvolala. Současně požádala Evropský soudní dvůr o rozhodnutí, jestli musí platit i v případě, že zpoždění letu bylo kratší než tři hodiny, přičemž přílet do destinace byl opožděn o více než tři hodiny.

Všichni cestující tak mohou podle unijních pravidel žádat v případě zrušení letu o náhradu od 250 do 600 eur. Podle lucemburského soudu je možné na lidi, kterým byl let zpožděn o více než tři hodiny, nahlížet jako na ty, jimž byl zrušen. 

Jak uplatnit nárok na kompenzaci

  • Vyžádejte si doklady: Pro uplatnění kompenzace je dobré získat si některý z dokladů, který prokazuje váš let – platnou letenku, cestovní smlouvu, palubní vstupenku či jiný doklad.
  • Řekněte si o pomoc: Existují společnosti, které vám s vyřízením kompenzace pomohou a vše vyřeší za vás. V Čechách je to společnost Click2Claim. Pro další řízení budete potřebovat jen základní informace o vás a vašem letu: datum, číslo letu a leteckou společnost, popis situace, která nastala. Pak už jen stačí vyplnit plnou moc od cestujícího k jednání s leteckou společností.
  • Kompenzaci řešte včas: Evropská norma nestanovuje, dokdy je nutné kompenzaci vyřídit. Ale vždy je lepší řešit situaci co nejdříve. Několikaměsíční prodleva by mohla řízení zkomplikovat.