Eurovia a Habau CZ napadly výsledky tendrů na dostavbu D1

Praha - Oprava několika úseků dálnice D1 se komplikuje. Společnosti Eurovia a Habau CZ totiž napadly výsledky tendrů, ve kterých zvítězily jiné firmy. Třetí tendr vyhrálo konsorcium firem OHL ŽS a Alpine Bau. Sdružení nabídlo nejnižší cenu. Firmy zvítězily i v soutěži na modernizaci úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Nejvytíženější domácí dopravní tepna je už zhruba deset let za svojí životností.

„Zadavatel (ŘSD) má nyní lhůtu deset dnů na rozhodnutí o vyhovění nebo nevyhovění námitce,“ popsala další postup mluvčí ředitelství Martina Vápeníková. Pokud ředitelství stížnosti neúspěšných uchazečů nevyhoví, mohou se obrátit na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Podání námitek pro ŘSD představuje zdržení minimálně 45 dní. Po tuto dobu podle Vápeníkové organizace nemůže podepsat smlouvu s vítězným uchazečem.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) posléze v pořadu Impulsy Václava Moravce na rádiu Impuls uvedl, že kvůli zdržení modernizace D1 není v klidu, šéfa ŘSD Davida Čermáka ale kvůli tomu nebude odvolávat. Věří, že odvolání nebudou úspěšná, a že řízení nebude třeba opakovat.

Modernizace nejstarší tuzemské dálnice počítá s rozšířením vozovky o 75 centimetrů na každé straně. Stavební práce by podle odhadů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) měly začít na přelomu března a dubna. Zahájení prací musí umožnit ale počasí a také úspěšné dotažení výběrových řízení na dodavatele staveb.


Zatím nejúspěšnějším účastníkem soutěží o dostavbu brněnské D1 je dvojice OHL a Alpine Bau. Po tendru na modernizaci dálnice mezi Lhotkou – Velkou Bíteší teď zabodovala i v klání o úsek Velká Bíteš – Devět Křížů. „Podali nejnižší cenovou nabídku a splnili veškeré kvalifikační předpoklady,“ konstatovala Vápeníková. Konsorcium provede podle ŘSD stavební práce za 382 milionů korun a nabídlo desetiletou záruku.

Výběrové řízení na opravu druhého úseku mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou vyhrála dvojice firem Colas a Porr. Komise už vyhodnotila i soutěže na čtvrtý a pátý tendr. „Předložila finální pořadí uchazečů od jedné do 10 s tím, že v obou tendrech došlo k vyloučení jednoho z uchazečů. Nyní bude ŘSD podepisovat toto rozhodnutí,“ podotkla Vápeníková.

Stát plánuje investovat do modernizace dálnice 4,4 miliardy korun

„V dobách hospodářské recese je důležité, abychom do dopravní infrastruktury investovali více finančních prostředků s tím, že až bude hospodářský růst vyšší, tak bude jednodušší ty finanční prostředky splácet,“ řekl loni v dubnu bývalý ministr dopravy Pavel Dobeš.

O modernizaci dálnice D1 rozhodlo ministerstvo dopravy v červnu 2011 v souvislosti s prasklinou na jedné z betonových desek, kde se vytvořil schod.

Kvůli chystané modernizaci prvních pěti úseků bude muset být strženo celkem 11 mostů, které jsou pro plánovanou šíři komunikace příliš úzké. O stavbě nových nadjezdů jedná ŘSD s obcemi a dalšími majiteli těchto staveb.

Nové mosty buduje ŘSD na náklady státu v rámci rekonstrukce dálnice. Vlastník původních mostů se ale musí zavázat, že tyto novostavby převezme a bude se starat o jejich další údržbu. Ředitelství silnic totiž nemůže vlastnit mosty vedoucí na obecní cesty nebo silnice nižších tříd.