Korean Air má zájem o 44 procent ČSA, utratit chce miliony dolarů

Praha - Společnost Korean Air podala oficiální nabídku na koupi 44 procent Českých aerolinií. S odvoláním na vyjádření provozního ředitele Korean Air Čchi Čchang-huna to uvedl server iHNed.cz. Slibuje utratit několik milionů dolarů. Asijský dopravce by se tak stal druhým největším akcionářem ČSA. Vláda oslovila loni v listopadu 50 největších mezinárodních leteckých dopravců. O podrobnější informace k podmínkám prodeje si ale nakonec řekly jen dvě společnosti - Qatar Airways a právě Korean Air.

K prodeji stát nabízel až 96 procent akcií ČSA, pouze ale pro evropské dopravce. Ostatní aerolinky mohou koupit jen necelou polovinu akcií, aby bylo zaručeno, že ČSA zůstanou národním dopravcem. „Chceme posílit naši pozici v regionu střední a východní Evropy. Jako součást tohoto úsilí utratíme několik milionů dolarů za to, aby se z Korean Air stal druhý největší akcionář v ČSA,“ řekl v pondělí pro The Korean Times provozní ředitel Korean Air Čchi Čchang-hun.

Listu ohledně plánu společnosti na odkup 44procentního podílu v ČSA řekl, že vedení Korean Air učinilo první kroky k posílení spolupráce s jedním ze členů Sky Teamu (do něhož ČSA patří). „Nebudeme nicméně následně zasahovat do řízení firmy,“ doplnil Čchang-hun.

Korean Air zaměstnává přes 15 tisíc zaměstnanců a provozuje asi 140 letadel. ČSA mají v současnosti tisícovku zaměstnanců a 28 letadel.

ČSA patří k jedněm z nejstarších aerolinek na světě. Letos jim je 75 let. Zpočátku létaly jen na vnitrostátních linkách, první spoj do zahraničí zamířil v roce 1930 do Záhřebu.


Zástupci Korean Air a Qatar Airways měli předložit závazné nabídky do začátku března 2013. „To se stalo, harmonogram se posouvat nemusel,“ uvedla Michaela Lagronová, mluvčí Českého Aeroholdingu, pod který ČSA spadají.

Dopravce plánuje stát se do roku 2019 jedničkou v nákladní letecké přepravě. I v osobní přepravě by rád patřil mezi světovou špičku.

Podle zpravodajského serveru iDNES.cz druhý uchazeč - Qatar Airways - o ČSA ztratil zájem. Šéf katarských aerolinií Akbar Baker už v minulosti několikrát naznačil, že možnost vstupu do ČSA dopravce sice zvažuje, definitivně ale není pro nákup akcií ČSA rozhodnutý.

Analytici: Vstup Korean Air by tuzemským aerolinkám prospěl

Pro ztrátové hospodaření ČSA by mohl vstup Korean Air představovat dlouhodobě očekávané oživení, soudí výkonný ředitel Patria Finace Petr Kováč. „Prostřednictvím této akvizice Korean Air jasně říkají, že mají zájem na rozvoji ČSA,“ uvedl s tím, že hlavním přínosem pro tuzemského dopravce bude předpokládané propojení letových řádů.

ČSA, které nyní podnikají převážně v Evropě na krátkých a středních tratích, by mohly získat cestující z Asie a Afriky, kde je Korean Air silný. Tito cestující by díky koordinaci letových řádů mohli ve větší míře přestupovat na lety ČSA.

Korejské aerolinky by naopak získaly asi čtyři milióny cestujících, kteří jen loni usedli do letadel ČSA. Praha je navíc bránou do střední a východní Evropy. Obě aerolinky nicméně spolupracují už teď. Jak potvrdil mluvčí ČSA Daniel Šabík, v červnu bude zprovozněna přímá linka mezi Prahou a Soulem.

Ani podle Tomáše Menčíka ze společnosti Cyrrus nebude mít zapojení Korean Air do vlastnické struktury ČSA negativní dopad. Zároveň ale upozornil na to, že ČSA nemají k dispozici dostatečně velkou letadlovou flotilu, aby mohly při chystané expanzi Korean Air do Evropy zajistit přepravní kapacity pro přestup cestujících na řadu destinací po Evropě. ČSA by buď musely výrazně expandovat, nebo musí Korean Air hledat ještě dalšího partnera, domnívá se Menčík.

Kalousek se k záležitosti vyjádří až po středečním jednání vlády

Výhodnost nabídek bude posuzovat Český aeroholding jako majitel ČSA. Vítěznou nabídku pak do dubna předloží vládě. Předseda vlády Petr Nečas (ODS) věří, že o prodeji části ČSA by kabinet mohl rozhodnout už v dubnu nebo květnu.

„Ministerstvo financí nebude v tuto chvíli nic potvrzovat ani vyvracet. O situaci bude informovat ministr financí ve středu po jednání vlády,“ uvedl zatím zástupce tiskového mluvčího MF Jakub Haas. „Pokud se zájemci potvrdí, pak prodej musí nejprve schválit vláda. Smlouvy by mohly být podepsány v dubnu,“ dodala mluvčí aeroholdingu Lagronová. Cena celých ČSA podle loňského odhadu auditorské společnosti Ernst&Young činí 148 milionů korun.

Video Reportáž Hany Vorlíčkové
video

Reportáž Hany Vorlíčkové

Přehled dosavadních pokusů o privatizaci Českých aerolinií
     
- V roce 1992 se Československé aerolinie transformovaly na akciovou společnost, ve které získaly menšinový podíl francouzské aerolinie Air France a Evropská banka pro obnovu a rozvoj. Obě instituce držely v ČSA dohromady 38,2 procenta akcií. Majoritním vlastníkem byla česká strana především prostřednictvím Fondu národního majetku. Plány na vytvoření společného podniku mezi ČSA a Air France však ztroskotaly.

V lednu 1994 ČSA odstoupily od investiční smlouvy s Air France a francouzská firma prodala svůj podíl Konsolidační bance. Ta posléze vykoupila i podíl Evropské banky pro obnovu a rozvoj. 
   
Zájem o vstup do ČSA od té doby projevovaly i další společnosti. Konkrétní nabídky předložily například společnosti Swissair, Lufthansa a British Airways. Vláda však v červnu 1999 rozhodla, že do ČSA nebude moci vstoupit zahraniční strategický partner dříve než v roce 2001.
   
- V lednu 2009 vyhlásila vláda Mirka Topolánka (ODS) dvoukolové výběrové řízení na prodej ČSA. O českého leteckého dopravce se tehdy ucházely čtyři firmy: český tandem Unimex Group/Travel Service, Air France-KLM, společnost Darofan z koncernu Aeroflot a investiční skupina Odien.

Ve druhém kole výběrového řízení zůstalo pouze tuzemské konsorcium Unimex a Travel Service, které za aerolinie nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule. Vláda koncem října 2009 rozhodla, že ČSA neprodá, neboť vítězné konsorcium si podle ní kladlo řadu nepřijatelných podmínek.
   
- Počátkem loňského listopadu vydala vláda Petra Nečase (ODS) souhlas s hledáním strategického partnera pro ČSA. O možnost odkupu menšinového podílu v ČSA se zajímá katarská společnost Qatar Airways. Oficiální nabídku na koupi 44 procent akcií v ČSA dnes podle serveru iHNed podala korejská společnost Korean Air.