Zdraví jako lákadlo: Reklama na potravinové doplňky často lže

Praha – Ne všechny potravinové doplňky obsahují to, co se o nich říká v reklamě. Zlepšení zdraví slibovaly například čokoláda plná vitaminů nebo sušenky s proteiny. Jenže pokud se účinky neprokázaly vědecky, musely kvůli evropskému nařízení z obalů zmizet. Potravinářská inspekce se proto nyní zaměřila na výrobce, kteří předpis porušují.

V obchodech jste si ještě nedávno mohli připadat skoro jako v lékárně. Buď jste natrefili na černý čaj, který sliboval lepší koncentraci, nebo mléčné výrobky pro zdravější zuby. A třeba na etiketě jednoho produktu je nyní místo slibované obranyschopnosti přislíben už jen vitamín B6 a D.

Blahodárné účinky mnoha výrobků se totiž neprokázaly. Podle Bruselu tak šlo o klamání zákazníka. Lživé slogany byly nakonec zakázány u 1 600 výrobků, naopak těch pravdivých bylo jen přes 200. Musely je ale ověřit vědecké studie.

Bohumil Hlavatý, výkonný ředitel České asociace pro speciální potraviny:

„Metodika posuzování potravin je přísnější než třeba u léků.“


Obsah vitaminů a dalších látek si výrobci nechávají měřit v akreditovaných laboratořích. Třeba u džusů platí, že pokud jedna sklenice obsahuje 12 mg vitaminu C, může být na krabici napsáno „přispívá ke snížení únavy“. Produkty vyrobené do 14. 12. přitom nové obaly mít nemusí a v obchodech se budou objevovat do doby, než jim vyprší datum spotřeby.

Pozor na produkty slibující zázraky

Inspektoři zatím našli nepovolená tvrzení jen na výrobcích prodávaných přes internet. Tam se totiž objevují produkty slibující zázraky, které byly dovezeny zejména z Asie nebo Ameriky. Podle mluvčího Státní zemědělské a potravinářské inspekce Pavla Kopřivy hrozí prodejcům sankce až do výše tří milionů korun.

Video Reportáž Veroniky Markové
video

Reportáž Veroniky Markové

Současná změna se nejvíce dotkla firem na potravinové doplňky. Téměř každá musela obaly měnit. Třeba na kloubních preparátech obsahujících glukosamin už nesmí být nápis, že udržují zdravé klouby. „Museli jsme vyměnit asi 2 600 obalů v několika jazykových mutacích. Pohybuje se to v řádu několika milionů korun,“ popisuje náklady personální ředitelka Walmarku Ilona Urbanová.